De rechten van het kind, waarom dan een leerplicht?

Men heeft de mond vol over de rechten van het kind, het kind heeft het recht op scholing. Maar de we spreken over een leerplicht dus geen recht. De kinderen horen klaargestoomd te worden voor een consumptie maatschappij, maar hebben in feiten een kantoorbaan van half negen tot 3 uur. Kinderarbeid was toch verboden. Kunnen ze het niet leuker maken?

Toegevoegd na 4 uur:
Ter verduidelijking een toevoeging, ik ben een peuterjuf van 50 jaar, ik studeer nog steeds uit vrije wil. Maar als ik kinderen van 2 jaar moet toesten en in dus in hokjes moet stoppen. De regering de regeling door wil voeren kinderen met 3 jaar leerplichtig te maken, sorry, maar er zijn nog andere aspecten in het leven dan zo hoog mogelijk scoren op de arbeidsmarkt. Leer kinderen de basis, maar op een kinderlijke speelse manier. Zonder in hokjes te stoppen, laat kinderen goed zijn zoals ze zijn zonder die consumptie maatschappij de lat te laten leggen. Maar leg de lat dichter bij de persoon zelf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die wet met leerplicht vanaf 3 jaar komt er niet. Incapabele prutsers die ver van de dagelijkse realiteit staan verzinnen dit soort dingen in verkiezingstijd.
Ik ben het helemaal met je eens dat kinderen ook kind moeten kunnen zijn en dat toetsen op twee-jarige leeftijd onzin is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi gezegd Wenselijk! Consumptiemaatschappij indeed.

Het beste antwoord

De leerplicht is een groot goed, dat er voor zorgt dat alle kinderen een kans krijgen om naar school te gaan. Ook als hun ouders dat niet nodig vinden of als het kind niet in een standaard-vakje past.

Het feit dat het een plicht is, en geen recht, zorgt er voor dat al die kinderen in Nederland ook echt naar school gaan. Heel af en toe zijn er gevallen waarin de leerplicht slecht is voor een kind. In die gevallen zal de leerplichtambtenaar de voors tegen de tegens afwegen en als het nodig is, ontheffing geven. Het gaat hier dan om kinderen die in een schoolse omgeving echt niks kunnen leren.

Er zijn binnen het koninkrijk der Nederlanden plaatsen waar de leerplicht niet bestaat (Aruba!), en waar kinderen van illegalen en kinderen met zware handicaps dus niet naar school kunnen. Die kinderen beginnen al met een achterstand en dat is een schande voor elk ontwikkeld land.

Als de leerplicht echt vervroegd gaat worden, dan zal er toch echt iets moeten gebeuren aan de klassegrootte en zal de ouderwetse kleuterjuf-peuterjuf-opleiding in ere hersteld moeten worden. Ik geloof ook niet zo in het testen van peutertjes. Die moeten gewoon lekker kunnen aanmeutelen. Wel zouden de peuterspeelzaal - de kinderopvang - de basisschool een stuk handiger op elkaar aan kunnen sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is duidelijk dat je nog in de leerplicht zit, en dit ervaart als een zware belasting.

Geloof me, als je eenmaal werkt en bezig bent met je verantwoordelijkheden in je baan, dan verlang je terug naar je schooltijd omdat dat echt vrijheid blijheid is.

Het is inderdaad een recht om opgeleid te worden, en daar moet je goed gebruik van maken. Als je later werk wil doen waar je plezier in hebt, is dat gemakkelijker te realiseren als je een opleiding hebt afgerond, dan als je dat niet hebt.
13 jaar geleden
Rechten en plichten kunnen natuurlijk heel goed naast elkaar bestaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof me dat je over een paar jaar anders praat!
Naar school gaan is wel degelijk anders dan een kantoorbaan. Soms verlang ik echt nog terug naar de schoolbanken... (bah.. voel me met 29 ineens heel oud!!)

Niet om nu meteen over normen en waarden te beginnen, maar kinderenin derde wereld landen smachten naar fatsoelijk onderwijs. Juist om je klaar te stomen voor de maatschappij en voor je toekomst.

Waarom de leerplicht?
In ons land staan de rechten en plichten van ouders of verzorgers, leerlingen, scholen en ge-meenten precies aangegeven in de leerplichtwet. Met de wet zorgen we ervoor dat alle jongeren in Nederland aan het onderwijs kunnen en zullen deelnemen. Op school doen ze namelijk kennis en vaardigheden op. Die hebben ze nodig om later een baan te kunnen vinden. En zich een zelfstandige plek in onze samenleving te verwerven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas betekend het hebben van rechten niet dat er geen plichten zijn. De leerplicht is zelfs samen met afschaffing van de kinderarbeid bedacht. Het idee is dat door kinderen te laten leren, ze meer kansen hebben op latere leeftijd. En hoewel er de plicht is op school te zitten, is er geen plicht om de school af te ronden of diplomas te krijgen en dus te werken op school.

Wet op kinderarbeid richt zich vooral op fysiek werk, wat niet bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind. Scholing valt in die zin niet onder 'arbeid'.

Leuker maken? Wellicht. Er wordt ook veel gedaan om scholing leuker te maken. Het slaan met de lineaal op vlakke handen, billenkoek en in de hoek staan zijn al afgeschaft. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het alternatief voor leerplicht, voor naar school gaan, is het lot dat kinderen in de hele wereld - en voorheen ook in Nederland boven het hoofd hing : hele dagen werken voor een schijtloontje, zonder uitzichten op echte verbetering op de lange duur.
Onderwijs verbetert je kansen op de arbeidsmarkt in alle opzichten en helpt je ontwikkelen, wat je leven an sich al vele malen interessanter maakt.

Het frutselen en spelevaren - zelfs inclusief huiswerk - wat je op school doet vergelijken met werken maakt wel heel duidelijk dat je geen idee hebt hoe veel anders en zwaarder werken is. VOORAL als je geen opleiding hebt of je school niet af hebt gemaakt. Hoe langer je op school blijft, hoe leuker, uitdagender en interessanter later je baan.

Dus hebben ze besloten dat ALLE kinderen recht op onderwijs hebben en daar ook gebruik van dienen te maken (hun ouders mogen ze dat recht dus niet onthouden) zodat ze niet vanaf vijf, zesjarige leeftijd in donkere fabrieken negen tot twaaf uur per dag dood hoeven te gaan, maar krijgen ze rond de vijf, zes uur per dag stimulerend onderwijs op hun niveau in een lichte, schone, vrolijke ruimte. Natuurlijk is dat niet honderd procent van de tijd leuk - zelfs je allerliefste bezigheden zijn niet 16 uur per dag leuk - maar leuker kunnen ze het volgens mij inderdaad echt niet maken.

Toegevoegd na 3 uur:
Na je toevoeging ben ik het met je eens dat ik leerplicht vanaf drie jaar ook schromelijk overdreven vind. Maar vanaf vijf, zes jaar zeker niet. Verder hangt het een beetje van het kind af wanneer het thuis beter af is en wanneer het meer opschiet met incidenteel 'school'bezoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Zo'n slim iemand als jij leert veel meer van het echte leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij zit in een moeilijk pakket. Werkzaam in het onderwijs en het nut en de doelstellingen van het onderwijs niet zien. Ik zal niet verder op jouw vraag ingaan, want ik ben een groot voorstander van het gebruiken van de mogelijkheden van kinderen om zaken snel op te pikken. Dus je snapt mijn antwoord wel. Kinderen leren thuis niet en zeker niet 'in het echte leven', zeker niet in zaken war wij behoefte aan hebben en die later zoveel toevoegen dat dat kind op 67 jaar met pensioen kan gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heb ik niet beweerd dat ik tegen het onderwijs ben, maar tegen de manier waarop!!