Mogen de leidinggevenden een kwartier extra pauze rekenen als je niet je pauze inklokt?

Ik werk bij de jumbo als bakker, en vandaag is er een berricht rondgestuurd dat als je niet je pauzes inklokt, dar er een kwartier extra pauze (bovenop de ingeplande pauze) bij bij wordt verekent. Dus stel je werkt 8 uur, en je krijgt er in totaal 3 kwartier pauze voor, dan wordt er een kwartier pauze bij opgeteld (als je niet inklokt) zonder dat je deze hebt genomen. Mag dit wel? (pauzes worden trouwens niet doorbetaald!) dus je staat in feite een kwartier gratis te werken!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.8K
ronron1212
3 jaar geleden
Pauzes worden nooit betaald. Je werkt 8 uur en daarnaast neem je pauze
Pieterke
3 jaar geleden
Pauzes worden nooit betaald. En er wordt kennelijk gesjoemeld met het inklokken. Of het mag weet ik niet maar begrijpelijk vind ik het wel.
Amadea
3 jaar geleden
Feitelijk is de vraag: heb ik het recht als werknemer zelf te bepalen wanneer en hoe lang ik pauze neem, of is het redelijk van de werkgever om te vragen uit- en in te klokken wanneer je met pauze gaat?
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
@Pieterke
In veel Cao's is opgenomen dat pauzes korter dan 15 minuten, de pauze door betaald wordt. Lunchpauzes worden idd vaak niet door betaald.
Dus een beetje kort door de bocht door te zeggen dat pauzes nooit worden doorbetaald

Antwoorden (1)

Dit is een regel die meestal wordt ingevoerd als niet iedereen zich aan de pauzetijden houdt.Soms blijven mensen langer dan de geplande pauzetijd zitten. Dat is voor hen een reden om niet te klokken.
Om dit verschijnsel uit te sluiten moet er soms dwang worden uitgeoefend om wel te klokken. Dit is zo'n dwangmaatregel. En terecht.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ik snap dat het een terechte dwang maatregel is, maar mag het ook echt volgens de wet, of wordt hier niks over gezegd?