Is het mogelijk met verlof op vakantie te gaan tijdens een MBO opleiding?

Jaarlijks ga ik buiten de schoolvakanties op vakantie.
Dit heeft meerdere redenen.
Dit jaar start ik op een nieuwe school om een MBO diploma te halen.
Is het op het MBO ook mogelijk om tijdig verlof aan te vragen en dan gewoon zoals
elk jaar op vakantie te kunnen gaan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Hoe oud ben je dan?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
23 jaar Ron
ronron1212
3 jaar geleden
Dan heb je geen leerplicht meer dus dat moet je zelf weten maar het is niet handig.
Abcde
3 jaar geleden
Dat ligt aan de school, zij mogen bepalen of zij dit wel of niet toestaan. Je zal hiervoor toestemming moeten vragen aan de directie. Ook als je 18+ bent.
MarBet
3 jaar geleden
Je geeft aan dat het meerdere redenen heeft. Het zal van die redenen afhangen of de school je verzoek zal toestaan. Als je 23 bent, ben je niet meer leerplichtig, maar er kunnen wel lessen, opdrachten en toetsen zijn die onmisbaar zijn om je diploma te kunnen halen. Het verschilf nogal per school hoe flexibel het onderwijsprogramma is. De school zal dus een afweging maken of jouw afwezigheid gecompenseerd kan worden. Voor een vakantie zou ik daar niet op rekenen, alleen al omdat iedereen dat dan misschien wel wil en het voor de school dan niet meer te doen is, maar misschien zijn je redenen wel dusdanig dat je school wel kunt overtuigen.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Mijn ervaring is dat school het weigert. 18+ of niet. Ik deed op een gegeven moment geen moeite meer om het te vragen. Ik meldde mij gewoon ziek. Want deed ik dat niet, meldde school het bij DUO. Of werd het genoteerd onder ongeoorloofd absent en dat kon gevolgen hebben voor de studie uren.

Antwoorden (1)

Ja, het is mogelijk om verlof aan te vragen, het is de vraag of je het krijgt. Het is voor school natuurlijk heel lastig als iedereen maar op vakantie gaat wanneer hij / zij wil; daarvoor zijn nu juist de (vrij lange) vakanties bedoeld!