Wat te doen wanneer een van de tweeling is klaar voor het leerjaar groep 3 en een niet?

Moeten ze allebei blijven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, laat ze overdag zichzelf zijn in hun eigen klas, en na school kunnen ze dan kiezen of ze samen willen zijn of niet en ook eigen vriendjes kiezen

Het beste antwoord

Gewoon behandelen als twee verschillende kinderen, wat ze ook zijn, en ieder hun eigen tempo gunnen.
Laten weten dat het voor jou geen verschil uitmaakt, maar dat het fijn voor de een is dat hij/zij zo snel gaat, en voor de ander dat er wat meer tijd nodig is. Absoluut niemand afremmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee, dan lijkt het me gewoon verstandig ze uit elkaar te halen.
Je kunt die ene niet een extra jaar op een lager niveau doen omdat de ander het niet aankan en je kunt ook de ander niet op een hoger niveau zetten dat die zelf nog niet aankan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik zou de een naar groep 3 laten gaan en de ander nog niet. Sowieso zou ik veel meer benadrukken dat het 2 verschillende individuen zijn. Het lijkt me vooral als ze groter zijn prettig om als persoon gezien te worden en niet als tweeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je elk kind als individueel moet zien. Niet de tweeling als een geheel. Ze delen alles thuis al samen, ik denk dat het juist heel positief kan zijn voor beide.

Ouders maken hier vaak een groter probleem van dan de kinderen zelf. Ze zullen het wellicht niet leuk vinden in het begin, maar zo krijgen ze wel hun eigen vrienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ze op elkaar lijken,wil nog niet zeggen dat ze het zelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan gaat de één naar groep 3 en de ander niet, dat lijkt me nou niet zo moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de een nog niet klaar is, dan zal dat een reden hebben. Dus zullen ze ook moeten gaan leren hoe het is om gescheiden te gaan en elke hun eigen vriendjes zullen krijgen.

Kennelijk willen ze dit ook, ander vermoedt ik dat ze elkaar geholpen zouden hebben om toch op gelijke niveau te kunnen blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vermoeden is echt grote onzin.. -
Ik zou ze beiden naar groep 3 laten stromen. En regelen voor extra begleiding. Kost niet niets, maar heeft dat andere kind in ieder geval niet het gevoel dat hij/zij de domste is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behandelen als 2 kinderen,niet als tweelinf.
Gun de 1 groep drie,de ander heeft groep 2 nog nodig dus laat je die groep 2 doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al eerder is geantwoord zijn het twee verschillende mensen, ik kan me voorstellen dat je als ouder bewust bent voor de concequenties die dit heeft op de kinderen.
Dat de gene die niet zo snel is zich de mindere gaat voelen van zijn wederbroer(zus). Maar het gaat niet om de prestaties maar om het welbevinden van de persoon. Iedereen is goed zoals hij is en de een is goed in rekenen de ander goed in tekenen. Ook het kind dat niet goed mee kan op school zal heus wel ergens "beter" in zijn dan de ander. Naar mijn mening is het altijd beter om tweelingen gescheiden naar school te laten gaan. Zodat ze zich los van de ander kunnen ontwikkellen. Ze moeten de kans ook krijgen dit op hun eigen tempo te doen. Als ze dan thuis komen met een rapport, leg dan ook niet de nadruk op de verschillen, maar op de prestaties van elk kind. Ze zullen allebei hun best doen. En daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neuh dan blijft de ene nog een jaartje langer in groep 2.
Klinkt hard maar omdat zijn of haar broer of zus wel goed kan leren betekend niet omdat ie toevallig tweeling met hem of haar is dat ie mee mag.
Hoewel ik het persoonlijk wel super sneu zou vinden dat de tweeling gescheiden zou worden om die reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een tweeling in dezelfde klas lijkt me sowieso niet verstandig. ik heb er ook 3 rondlopen (6 in totaal dus) op mijn school en 1 tweeling heeft echt ALLES hetzelfde. ik weet niet of ze identiek zijn maar je kan ze beter uit elkaar houden, dat ze een eigen identiteit aannemen;)