Zijn examennakijkers in deze tijd wat guller dan anders in verband met de pandemie en lockdown?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
ronron1212
3 jaar geleden
Waarom zouden ze dat dan moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik hoop het niet eigenlijk.
Pieterke
3 jaar geleden
ALs ze dat al zouden zijn, dan zouden ze het toch nooit toegeven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@DoorseeVrager, Tijdens mijn jaren als Rijksgecommitteerde examencommissie Groot Vaarbewijzen zijn bij mijn weten examinatoren nooit ingegaan op vragen zoals: gisteren is mijn moeder overleden, brand aan boord gehad, ik voel mij erg ziek, als ik zak moet ik mijn schip verkopen enz enz. Wilt u er een beetje rekening mee houden en iets soepeler zijn in de beoordelingen?
Ik hoop dat het ook nu voor alle soorten examens geldt. Ook in een tijd met een pandemie of (intelligente) lockdown. Je beheerst de stof of je beheerst de stof niet (voldoende).
MarBet
3 jaar geleden
Ik werk in het mbo en ben zelf niet betrokken bij de examinering, maar heb er wel het een en ander van meegekregen. Niet alle examens kunnen doorgaan zoals gebruikelijk. Er is daarom hard gewerkt aan het aanpassen van de examens naar vormen die wel haalbaar zijn. Het uitgangspunt is dat je meet of iemand voldoende bagage heeft om met een diploma de school te verlaten. Het diploma mag niet minder waardevol worden omdat er sprake was van onvoorziene omstandigheden. Dat zou tegenover de studenten niet eerlijk zijn, en kun je ook niet verkopen aan het werkveld. De verandering in vorm van het examen zal dus niet afdoen aan inhoud en complexiteit. Je moet nog steeds bewijzen dat je over de gevraagde kennis en vaardigheden beschikt. Dus nee, de beoordeling zal niet soepeler zijn.

Antwoorden (1)

Daar is geen enkele reden voor, dat zou onrechtvaardig zijn ten opzichte van hen die eerder examen hebben gedaan maar wel hetzelfde diploma hebben gekregen.

Er zit al een versoepeling in op een ander vlak. In normale tijden mag je maar voor 1 vak herexamen doen. Dat is versoepeld.

Ik denk dat het besluit om het centraal examen te laten schieten, onverstandig was. Want nu is onzeker of iedereen met hetzelfde diploma even zwaar getoetst is. Men had het examen ook kunnen uitstellen tot bijvoorbeeld begin juli. En dan in kleinere groepen het examen kunnen laten afleggen. Nadeel: dan moeten de examenmakers meer examens in elkaar zetten. Maar ook in de "oude" situatie moesten er voor elk vak drie examens worden gemaakt.
Computoon
3 jaar geleden
MarBet
3 jaar geleden
Vergeet niet dat de kennis van nu toen nog niet beschikbaar was. Toen besloten is dat de examens niet door zouden gaan, wist men nog niet dat in juli het haalbaar zou zijn om in kleinere groepen te examineren. Er is gekozen voor duidelijkheid, een andere beslissing had scholen, leerlingen en vervolgopleidingen veel onzekerheden opgeleverd. Verder deel ik je mening hoor, maar ik snap wel de beslissing.