Ik zou iets heel graag met acteren willen doen ! Moet ik daarvoor op een acteerschool zitten?

Of kan ik ook als figurant beginnen en dan acteur worden ? En wat moet ik doen om acteur te worden ? Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K
Pieterke
3 jaar geleden
Je kunt je ook bij een castingbureau inschrijven. Figuranten en acteurs worden vaak via castingbureaus geboekt. Zorg wel dat je je bij een betrouwbaar castingbureau in laat schrijven. Een betrouwbaar castingbureau vraagt niet om inschrijfgeld. Zij gaan nl., als het goed is, aan jou verdienen.

Antwoorden (2)

Het zou wel helpen. Het gebeurt misschien wel eens dat iemand in de filmwereld een rol krijgt ondanks geen acteeropleiding maar ik denk niet vaak. Dit is vaak voorbestemd aan mensen die al in de schijnwerpers stonden zeg maar (zangers, modellen, atleten,etc).

Als je een opleiding volgt leer je niet alleen meer maar heb je ook de kans gescout te worden. Hier kun je misschien ook contacten opdoen. Zonder vooropleiding zal het erg moeilijk worden om op een podium te komen staan of in een film te komen. Naast een opleiding zal je ook vele audities moeten doen en er tegen kunnen dat je vele malen afgewezen wordt voordat je een kans krijgt. Het is geen gemakkelijk wereldje.
3 jaar geleden
Ja, een toneelschool is daarvoor wel de aangewezen opleiding. Of je moet een bekende Nederlander zijn die om die reden in een film mag spelen, zoals Ron Brandsteder en Wendy van Dijk, en zodoende het vak leren.
https://muziek-en-film.infonu.nl/bekende-nederlanders/100475-bekende-nederlanders-en-hun-diploma.html

Soms worden acteurs zonder opleiding aangenomen. Paul Huf debuteerde in 1912 zonder opleiding bij het Frascati Ensemble in Zijne Majesteit. Het was begin van een lange loopbaan bij een groot aantal vooraanstaande gezelschappen.

Spelen in amateurtoneelverenigingen kan helpen ervaring op te doen. Met figureren krijg je misschien wat contacten in de toneelwereld.
SimonV