kan je met een havo diploma van Aruba doorstromen naar een rechercheur kundige opleiding in NL?

Dus van de middelbare school van Aruba en slaagt met havo en naar Nederland wilt om een opleiding van rechercheur te volgen kan dat

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Marylaine, Als de duur van de opleiding van het Arubaans havodiploma vijf jaar is en de Nederlandse waardering NLQF 4/EQF 4 krijgt, kun je worden toegelaten tot een hbo-opleiding. Er kunnen nog wel extra voorwaarden worden geëist.
Directe opleidingen voor rechercheur of recherchekundige (na het behalen van een Havodiploma) zijn er niet.

Antwoorden (2)

Ja dat kan.

Indien je op Aruba een havo diploma haalt, is dat diploma net zoveel waard als een Nederlands havo diploma.
Met dit diploma kun je je inschrijven aan een Nederlandse HBO opleiding in jouw richting.

https://www.studiekeuze123.nl/studia-na-hulanda
In deze link kun je precies lezen wat je moet doen. Ik weet natuurlijk niet of degene de Nederlandse nationaliteit heeft, maar dat vraagt een iets andere aanpak.
De site geeft al veel informatie, maar het Arubahuis begeleidt ook.
https://www.nuffic.nl/onderwerpen/onderwijs-en-diplomas-aruba/
Deze link vertelt dat het havo diploma behaald op Aruba gelijk is aan een Nederlands diploma.

Succes!
Toegevoegd op 09 mei 2020 19:27: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ Wel voor de zekerheid controleren of het Arubaanse diploma de Nederlandse waardering havodiploma (NLQF 4/EQF 4) verwerft.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Klopt, in principe is dat wel zo (zie link 2).
Maar iedereen is natuurlijk uniek.
In de vraag staat doorstromen naar een rechercheur kundige opleiding (bedoel je recherchekundige?)
Bij de extra informatie schrijf je dat je de opleiding van rechercheur wil volgen.
Rechercheur is geen starterberoep; er is geen opleiding tot rechercheur. Je moet eerst gewoon agent zijn geweest. Door je meerderen wordt bepaald of je geschikt bent om rechercheur te worden. Om de opleiding tot gewoon agent te volgen heb je op de middelbare school geen specifiek profiel nodig.
Als je Rechercheur wilt worden kun je het beste één van de volgende studies kiezen
WO-Criminologie,
HBO-Forensisch Onderzoek
HBO-Integrale Veiligheidskunde
HBO-Policing
Je kunt je met het havo diploma je inschrijven aan een Nederlandse HBO opleiding.
Sinds enkele jaren is er voor hbo’ers en wo’ers ook de mogelijkheid tot het volgen van een master Recherchekundige. Bij deze opleiding word je opgeleid tot recherchekundige,
maar kunt met deze opleiding geen rechercheur worden.
https://www.nationaleberoepengids.nl/recherchekundige#opleidingen