Kun je na ontslag op staande voet zonder verdere risicos dan je baan verliezen, met de pers praten?

Wanneer iemand geen reden of wens meer heeft om zijn baan terug te winnen, kan diegene dan zonder (andere, persoonlijke) risico’s na ontslag op staande voet met de pers praten over het (en zijn beweegredenen tot) ontslag? En maakt het ook nog uit voor wat voor soort bedrijf hij werkte?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
SentWierda
4 jaar geleden
Waarom wil je praten met de pers? Om een misstand aan de orde te stellen? Of een misstand aan de kaak te stellen?
In dat geval kun je ook overwegen gebruik te maken van de klokkenluidersregeling. Vul bij Google in 'klokkenluidersregeling' en je komt veel hierover te weten.
Overigens: je kunt altijd over alles met de pers praten: er is vrijheid van meningsuiting. Maar maak wel duidelijke afspraken en weeg af wat de mogelijke risico's zijn.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan alsnog problemen geven. Met name als er sprake is in je arbeidsovereenkomst van een geheimhoudingsbeding (niet mogen praten over zaken die bedrijfsgeheim zijn). Bij de overheid is zo'n beding standaard.
Houd ook rekening met aanklachten over laster of smaad.
4 jaar geleden
MarBet
4 jaar geleden
In mijn contract staat ook dat ik tot 2 jaar na beëindiging geen activiteiten mag doen die schadelijk zijn voor de organisatie. In negatieve zin met de pers praten valt hier ook onder lijkt me... maar dat zal niet in ieders contract staan.
Ritsuka
4 jaar geleden
Ja, in mijn contract staat ook zoiets.