Mag een leerling van 18 een docent een tik op zijn hoof geven?

Je spreekt hier van twee volwassen mensen, alleen de een is de docent (gezag) en de ander de leerling.

Toegevoegd na 35 minuten:
Eerder werd de vraag andersom gesteld: Of een docent een leerling van 18 een tik op zijn hoofd mocht geven. Verbazingwekkend kwamen daarop antwoorden als; 'Zolang het een tik is, kan het geen kwaad'.

Waarom mag dat andersom niet? Zolang het een tik is, kan het toch geen kwaad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Of dat nu een leraar of een leerling is, een putjeschepper of een koningin, niemand mag een ander een tik op zijn hoofd geven tenzij hij aangevallen wordt en zich moet verdedigen. Dat heeft te maken met je persoonlijke integriteit die een ander niet mag schenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Natuurlijk niet! Niemand mag iemand een tik op zijn of haar hoofd geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben daar wetten voor.

----
Van eenvoudige mishandeling is al snel sprake. Als u iemand bewust een klap geeft en die ander heeft daar pijn aan ondervonden, is er al sprake van eenvoudige mishandeling. Of er sprake is van eenvoudige mishandeling of een ernstigere vorm, hangt mede af van het letsel van het slachtoffer.

Bestaat dit alleen uit pijn of zeer gering letsel zoals een schram, een schaafwondje of een dikke lip dan zal het vermoedelijk gaan om een eenvoudige mishandeling.

Als de verwonding een medische behandeling vereist of een herstelperiode van ca. zes weken dan wordt er gesproken van aanzienlijk lichamelijk letsel. Denkt u dan bijvoorbeeld aan forse kneuzingen en het hechten van wonden.
----

Het antwoord is dus overduidelijk: nee.
13 jaar geleden
Wel op zijn hoof maar niet op zijn hoofd. Geweld is een teken van onmacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel op zijn hoof? Ben ik nou de enige hier die dit niet snapt??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, lees de vraag nog maar eens dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brutaal hoor hajete
Elke ongewenste fysieke aanraking behoort wettelijk gezien onder de noemer "aanranding". Aangezien daar een strafmaat aan gekoppeld is, denk ik dat het veilig is om te stellen dat dit niet mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het mag niet als je als eerste begint want dan is het automatisch mishandeling en dan kan de leraar de aangifte doen, maar als je zorgt dat de leraar eerst slaat dan mag het gewoon want dan is het zelfverdediging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt niet uit dat het allebei volwassenen zijn: het gaat erom wie de gezagsdrager is (in dit geval de leraar). In het leger mogen soldaten hun meerdere toch ook niet slaan, ook al zijn ze beide volwassen? Overigens vind ik dat je nooit iemand een tik mag geven, of het nu om een kind of een volwassene gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand mag een ander slaan.
De onderlinge verhoudingen doen er niet toe.

De leeftijd doet er niet toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
retorische vraag. ZO gaan we niet met elkaar om. Dus neen een leerling mag de leerkracht geen tik geven. EN andersom ook niet.
Is in dezelfde kategorie van kinderen slaan, wel of niet. Of je hond slaan of de hond bijt jouw. Tja zo ga je niet met elkaar om dus neen het mag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,dat mag pas als ze/hij 19 is! Natuurlijk mag dat niet, net zo min als andersom. Ik weet dat het soms erg moeilijk is,om je handen thuis te houden, maar een beschaafd mens probeert het met praten op te lossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijke vraag, volgens mij mag je in ieder geval niet met scherp op een docent schieten. De tijden veranderen hè, ik heb vroeger nog een docent gehad die zijn leerling een schaakbord over zijn hoofd sloeg, maar die was dan ook nog geen achttien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag je dat niet! En waarom zou iemand dat doen?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tik op het hoofd of waar dan ook bij een docent, getuigt van totaal geen respect. Het zet wel degelijk kwaad bloed bij de docent. Nu is het de kunst van de docent om rustig te blijven en afhankelijk van de ernst van de zaak de juiste formulering te vinden om eerstens te laten zien dat hij niet bang is, en tweedens daarmee het respect ten opzichte van de klas te winnen.
Voor andersom geldt hetzelfde, alleen zijn de rollen dan omgekeerd.
Een docent die een zogenaamde corrigerende tik geeft aan een leerling en tegelijk met een grappige uitleg of opmerking ( wel ernstig bedoeld) zal de spanning breken. B.v.: "Jij deugniet, zo heb ik dat jou niet geleerd. Wakker worden!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat moet niet kunnen in een docent-leerling verhouding. Omdat hier de docent boven de leerling staat. Ook al zijn het 2 volwassenen. De docent heeft gezag.
De leerling hoort respect te hebben voor de docent.
Andersom ben ik het er ook niet mee eens, want de docent moet net zo goed respect hebben voor de leerlingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk niet.