mag je als docent je eigen mening geven of moet je altijd neutraal blijven?

is daar ooit onderzoek naar gedaan wat de gevolgen kunnen zijn en welke beter is? in hoeverre mogen zij hun eigen mening delen met hun leerlingen? hoe zit het dus met de verhouding normativiteit en neutraliteit en is hier verschil in als een leerling expliciet om de mening vraagt van een docent?

4 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Veel zal afhangen van in welk land waar je lesgeeft.
Veel zal ook afhangen van de school ( hogere instanties ) waar je lesgeeft.
Het vak kan ook verschil maken.
Zelfs de persoon die lesgeeft kan het verschil maken.

Er zijn genoeg docenten die lln verplichten om hun boeken te kopen als leidraad voor de lessen. Dat lijkt me toch vrij 'eigen mening'.
Er zijn er ook genoeg die heel neutraal zijn en de dingen aan de twee kanten bekijken. Sommige geven een vak dat puur 'mening' is en anderen iets dat enkel maar als 'droge feiten' kan gezien worden.
Nog andere geven misschien wel een neutraal vak, maar kunnen door eigen ervaringen eraan te hangen / eigen mening gebruiken om boodschappen over te brengen.

Ik weet dat dit enkel een antwoord is op je hoofdvraag, maar van de onderzoeken ernaar kan ik niet veel zeggen. Hopelijk volgt er nog een ander antwoord.
4 jaar geleden
Een leerkracht is ook maar een mens.
Een mens kan niet altijd objectief blijven.
Een leerkracht geeft daardoor zeker ook wel eens zijn mening.

Het is belangrijk dat een leerkracht ook openstaat voor andere meningen.
Geeft de leerkracht zijn mening als: dat vind ik, maar natuurlijk mag je een totaal andere mening hebben, is er weinig aan de hand. Geef als leerkracht dan ook de ruimte om andere meningen te uiten.

Verder is het wel ‘gevaarlijk’ als een leerkracht continu expliciet zijn mening uit.
Vooral jongeren zijn nog zeer beïnvloedbaar.
Iemand die luistert, wordt altijd beïnvloed.

Natuurlijk ligt het ook aan het thema.
Politiek is altijd gevaarlijk.
Maar luchtige zaken kunnen nooit kwaad.
Als een leerkracht zegt dat hij blauw een mooie kleur vindt, maar groen niet, schaad je niemand. Neemt niet weg dat het een leerkracht siert om te zeggen dat zijn partner groen prachtig vindt. Dit geeft weer de ruimte voor de toehoorders om ook hun eigen kleur mooi te vinden.

Trouwens, ook dit antwoord is subjectief, maar wel gegeven door een leerkracht.

Kortom, ben voorzichtig met je mening (vooral bij bepaalde onderwerpen). En laat duidelijk blijken dat je mening nooit de waarheid is, maar een voorbeeld. Alle meningen zijn goed.