Hoe telt het combinatiecijfer (maatschappijleer, pws en CKV) mee voor het eindexamen havo 2020?

Betekend het dat een 8, twee 5en kan compenseren, of zit het zo dat er maximaal 1 vak gecompenseerd kan worden ook al heb je hoger dan een 7?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
16.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hartstikke bedankt!! Dus een 8 voor combicijfer compenseert zoals bijvoorbeeld net zoals een 8 voor Nederlands, 2 vakken? Ik dacht ivm het niet doen van eindexamen in het combivak dat het daarom anders zou zitten!

Antwoorden (1)

Het combinatiecijfer is als volgt opgebouwd:

Jouw school heeft de drie verplichte vakken opgenomen in het cijfer.
Deze drie vakken worden eerst afgerond.
Voorbeeld:
Maatschappijleer 5,6
Profielwerkstuk 7,4
CKV 7,7

Op jouw lijst wordt dit eerst afgerond tot respectievelijk een 6, 7, 8.
Jouw combinatiecijfer wordt dan het gemiddelde van deze drie cijfers: 7.
Op jouw eindlijst staat dan een 7.

Sommige scholen hebben andere afspraken gemaakt voor het combinatiecijfer.
Een voorbeeld is het vak levensbeschouwing. Dit wordt dan ook bij alle leerlingen meegenomen en verwerkt.

En, een belangrijke regel: de losse cijfers die het combinatiecijfer vormen, mogen niet lager zijn dan een 4.
En, het combinatiecijfer zelf mag ook niet lager dan een 4 zijn.
Ofwel, een 8+5+5= 18:3= 6 (jouw voorbeeld) is helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
reactie
Hartstikke bedankt!! Dus een 8 voor combicijfer compenseert zoals bijvoorbeeld net zoals een 8 voor Nederlands, 2 vakken? Ik dacht ivm het niet doen van eindexamen in het combivak dat het daarom anders zou zitten!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De 8 compenseert de 2 vakken in het combinatiecijfer. Het combinatiecijfer zelf, kun je weer gebruiken om je eindlijst te compenseren. Doei!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus al met al kan een 8 voor combivak twee onvoldoendes wegpoetsen dus bijv een 5 voor eco en 5 voor engels als eindcijfers? Groetjes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Met het combinatiecijfer (gemiddeld cijfer dus) kun je idd compenseren. Denk er wel aan dat je in het verplichte deel maar één 5 mag hebben......
In jouw geval Nederlands, Engels en waarschijnlijk wiskunde. En, blijf er ook aan denken dat je voor de vakken waar je centraal schriftelijk in moet doen, gemiddeld een 5,5 moet halen. Het combinatiecijfer telt dan niet mee.
Dus als je een 5 scoort voor economie en Engels, moet je twee keer 0,5 erbij halen op de andere vakken. Wat een gedoe hè? Succes!