Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een ander vak in je vrije deel van je profielkeuze vwo kiezen?

Ik moet dit jaar een profiel kiezen voor vwo. ik wil graag EM kiezen. Alleen de vakken in het vrije deel interesseren me allemaal niet zo. Ik zou hier graag biologie willen kiezen. Dit is wel mogelijke als achtste vak, maar kan je dit ook kiezen ipv 1 van de vakken in het vrije deel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Dat is de keuze van de school.
De ene school biedt in het vrije deel meer vakken aan dan de andere school.
Misschien wil de school jouw vraag in behandeling nemen.
Ik denk alleen dat biologie geen verstandige keuze is. Straks vertel ik de reden. Deze reden is waarschijnlijk ook de oorzaak dat de school geen biologie aanbiedt bij EM.

Even een aantal feiten:

Het gemeenschappelijk deel op vwo is:
Nederlands
Engels
Duits of Frans (of Latijn of Grieks, indien je gymnasium volgt)
Jouw combinatiecijfer (hierin zit sowieso het profielwerkstuk en maatschappijleer, vaak CKV)

Het profieldeel (Economie en maatschappij), dus verplicht:
Geschiedenis
Economie
Wiskunde A (sommige scholen bieden B of zelfs C aan)

Normaal kun je dan kiezen uit (bij EM):
Aardrijkskunde
Management en organisatie
Duits
Frans............

De reden om geen biologie aan te bieden:
Biologie wordt in de bovenbouw behoorlijk exact. Zonder scheikunde valt het nauwelijks te begrijpen. Je leert bijvoorbeeld de chemische processen in planten. Deze moet je dan ook uitschrijven met symbolen.
Mijn ervaring is dat een leerling met biologie, zonder scheikunde het heel moeilijk krijgt.
Het vak biologie is sowieso een pittig vak ook voor NG leerlingen.
Alleen leerlingen met NT kunnen biologie wel kiezen, omdat zij verplicht natuurkunde en scheikunde volgen.

Mijn advies: kies management en organisatie. Dit vak sluit enorm aan bij economie.
Indien je deze combinatie volgt, heb je een betere voorbereiding op je vervolgstudie.

Succes!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-zit-het-vwo-in-elkaar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ van mij! Maatschappijwetenschappen sluit ook mooi aan op dit profiel (voor als je geen m&o wil bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Idd ook een prima optie (indien de school dit vak aanbiedt).
Nogmaals bio als achtste vak is een prima optie (kun je idd proeven of het vak bij je past)....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat aansluit bij de vervolgstudie, is natuurlijk volledig afhankelijk van wat de gewenste vervolgstudie is. Ik had ook graag biologie willen doen, gecombineerd met profiel c/m. Mijn school bood dat ook niet. Zij gaven als reden vooral het roostertechnische, maar wat jij noemt zal misschien ook wel meegespeeld hebben. In mijn vervolgstudie psychologie, was het echter best wel een gemis om geen basis in biologie te hebben, met name waar het ging om hersenprocessen. Dus, goed dat je aangeeft dat het pittig is zonder de andere exacte vakken, veel mensen realiseren zich dat waarschijnlijk niet (was ook niet mijn beeld). Als exacte vakken je niet liggen en je daarom kiest voor een alfa profiel, dan is het niet een handig vak, maar als je voor een alfa profiel kiest omdat je interesse daar meer ligt, dan lijkt het mij niet onmogelijk biologie te halen, al zul je er misschien wel wat harder voor moeten werken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de mooie aanvulling MarBet!
Ik zou voor beide vormen van je voorstel een aanvraAG indienen en zien wat er gebeurt op je school. Voordeel van een 8e vak biologie is dat dat niet om vormtechnische redenen geweigerd kan worden, maar wel om roostertechnische reden of vanwege je gemiddelde.. Binnen een profiel rommelen kan een school de ruimte biedende te verwijzen naar de wet. Bedenk wel van te voren of dit echt het juiste profiel is voor jou... en check een examenbendel biologie om te zien wat je eindniveau dient te zijn.

De fotosynthese formule kun je wel uit je hoofd leren is mijn ervaring als iemand die eindexamen biologie heeft gedaan zonder scheikunde en bovengemiddelde scoorde uit pure interesse.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik geef eigenlijk nooit een min, maar nu wel.
Waarom? Omdat het antwoord niet de vraag beantwoordt en het laatste stuk van dit antwoord, mijn antwoord totaal uit het verband rukt. De vraagsteller kan biologie gewoon als extra vak kiezen. De school stemt hier mee in.
De school gaat echt niet naar de wet verwijzen, omdat het roostertechnisch niet kan. Dit deel van jouw antwoord is jouw rare gedachte.
Roostertechnisch kan alles. Is een programma dat zo alle roosters van alle leerlingen uitspuugt. Vroeger moest iemand dit handmatig maken.
Dagelijks worden roosterwijzigingen zo gemaakt, bijvoorbeeld omdat een docent ziek is. Vroeger had je dan een tussenuur. Elke school heeft een medewerker die dagelijks de roosters aanpast...
Dit vak als achtste vak kiezen bij EM wordt gedaan, zodat de leerling uiteindelijk toch genoeg vakken heeft, indien zij biologie toch niet aankan.
Indien je EM kiest, ligt je interesse ergens anders.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Fotosynthese (wat je in de onderbouw al krijgt) gelijk stellen aan de examenstof, is de link tussen scheikunde en biologie van tafel vegen, totaal niet onderbouwd.
Assimilatie, dissimilatie zijn twee ook kleine delen waarbij scheikunde om de hoek komt kijken. Deze twee paragrafen zijn al tig keer zwaarder dan fotosynthese.
Er wordt gesuggereerd dat fotosynthese het enige scheikundige is.
Op het vwo wordt alles scheikundig benaderd. Alle processen. En jezelf als voorbeeld stellen (ik betwijfel of je vwo hebt gedaan), is niet de realiteit.
Nogmaals, indien de vrager de economische kant opgaat, word je ook zo benaderd door de school, omdat zij gewoon een diploma willen zien.
Feit: biologie en scheikunde/ natuurkunde en wiskunde B zitten in elkaars vaarwater.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het antwoord is een subjectieve reactie op het bovenstaande antwoord.
Min dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij mij op school kon je wel gewoon biologie kiezen bij een em profiel (ook bij vwo). Ik zelf had biologie bij een c&m profiel. Assimilatie en dissimilatie is erg pittig om te leren zonder scheikunde. Niet onmogelijk, maar ik heb er zeker meer aandacht aan moeten besteden dan leerlingen met scheikunde. Ook diffusie komt in de examenstof, daarbij is natuurkunde handig voor in je pakket. Biologie is niet handig zonder natuurkunde en scheikunde in je pakket, dat is eenmaal zo. Maar onmogelijk is het niet, wel moet het je echt interesseren en moet je er voor over hebben om er meer tijd voor kwijt te zijn dan voor andere vakken. Dus de vraagsteller zou moeten overwegen of biologie wel zo handig is in zijn of haar pakket, dus een reden hebben... Ik zelf had het toch gekozen omdat ik het een ontzettend interessant vak vond en ik dan een voorsprong zou hebben bij mijn studie voor bepaalde vakken.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing