Hoe zit het met de 1 februari regeling als het je tweede hbo studie is?

Ik kan door omstandigheden mijn studie niet tot het einde volmaken en werd gewezen op de 1 februari regeling. Nu is dit mijn tweede hbo studie. Vorige studie ben ik aan het eind van het eerste leerjaar gestopt. Nu las ik dus dat er een voorwaarde is dat het je eerste studie moet zijn. Hoe zit dit? Mag ik dan dus niet stoppen per 1 februari?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (2)

Stoppen in uw 1e jaar

Doet u mbo 3 of 4, of hbo of universiteit en stopt u in het 1e jaar? Als u vóór 1 februari uw studiefinanciering stopzet, hoeft u uw beurs en reisproduct niet terug te betalen. We noemen dit de 1-februariregeling. Een eventuele lening moet u natuurlijk wel terugbetalen.

Voorwaarden
U bent voor het eerst begonnen met mbo 3 of 4, of met hbo of universiteit.
U krijgt voor het eerst studiefinanciering voor mbo 3 of 4, of voor hbo of universiteit.
U hebt uw studiefinanciering stopgezet vóór 1 februari.
U krijgt in hetzelfde studiejaar niet opnieuw studiefinanciering. Hierop zijn 2 uitzonderingen:
U gaat van hbo of universiteit naar mbo (niveau maakt niet uit).
U gaat van mbo 3 of 4 naar mbo 1 of 2.
U kunt 1 keer gebruikmaken van de 1-februariregeling voor mbo, én 1 keer voor hbo of universiteit. De maanden die u tot februari hebt ontvangen, tellen mee als verbruikte maanden studiefinanciering. U kunt ze later niet opnieuw opnemen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze info had ik zelf al gevonden. Mijn vraag is dus wat de gevolgen zouden kunnen zijn als het je tweede studie is op het hbo
De 1-februari regeling geldt alleen voor het eerste jaar van je eerste studie. Voor jou is die regeling dus niet meer mogelijk.

Als jij wil stoppen met je studie mag dat natuurlijk wel. Maar zolang je geen diploma haalt (binnen 10 jaar na het begin van je eerste studie) blijft je studiefinanciering en reisproduct een lening/schuld.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Weet u toevallig ook of ik mijn collegegeld dan moet doorbetalen? En of ik mij eind van de zomervakantie weer op dezelfde school mag inschrijven?