Mag ik havo examen doen?

Ik doe nu voor de 2e keer 5 gymnasium. Mag ik volgend jaar 5 havo doen als ik dit jaar 5 gymnasium weer niet haal.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
tinus1969
4 jaar geleden
Vroeger gold een overgangsbewijs naar 5-VWO als gelijkwaardig aan een HAVO diploma, en kon je daarmee op veel HBO opleidingen toegelaten worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zou rechtstreeks naar het HBO gaan.
Inekez1
4 jaar geleden
Tegenwoordig heb je toch echt een diploma nodig. Zelfs als je gym5 haalt en een overgangsbewijs hebt van gym5 naar gym6 is dat niet voldoende om aan een hbo opleiding te beginnen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1 heeft gelijk, dat kan en mag tegenwoordig niet meer.
Je kunt wel nog altijd vanuit havo 4 (gehaald) naar mbo niveau 4.

Antwoorden (2)

Als je voor de tweede keer blijft zitten in gym5 moet je waarschijnlijk verplicht een niveau omlaag en zou je dus in havo5 komen. Het kan wel zijn dat er op gymnasium andere lesmethodes worden gebruikt dan op havo, waardoor je aansluiting bij sommige vakken misschien niet optimaal is. Daarvoor heb je misschien extra bijles nodig om dat op tijd in te halen.

Overleg met je decaan of schoolleiding wat er op jouw school mogelijk is. Zie je nu al aankomen dat je gym5 (en gym6) niet gaat halen, dan kun je misschien halverwege dit schooljaar al overstappen naar havo4. Je hebt dan volgend jaar een betere aansluiting op havo5.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Prima antwoord.
Indien je de vijfde weer niet haalt, ben je verplicht naar havo 5 te gaan, indien er geen andere oorzaak is, zoals bijvoorbeeld ziekte etc.
Maak je geen zorgen over de aansluiting. De stof is eigenlijk hetzelfde (onderwerpen), alleen wordt er op havo
minder diep op de stof ingegaan. Hierdoor wordt de vraagstelling ook eenvoudiger.
Inhalen zal dus niet van toepassing zijn.
In de praktijk: Je kunt zeggen dat je op het vwo uiteindelijk per vak 3 boeken moet beheersen, op havo zijn dat er 2.
Technisch gezien wel, maar je hebt dan wel je (voor je se) meetellende cijfers van 4havo nodig. Deze zou je anders in 5vwo krijgen. Ik zou even navragen bij je mentor, teamlijder of decaan hoe zij dit zouden oplossen, dit kan namelijk verschillen per school.