Kun je van 3vwo naar 3havo?

Hoi,
Ik zit momenteel in 3VWO en ik voel me hier niet op mijn plek. Het komt niet door de mensen in mijn klas maar het ligt aan het niveau. Vorig jaar ging het heel goed en stond ik aan het einde van het jaar best goed en dacht ik dat het VWO bij me paste. Dat is dus niet zo. Ik heb nog nooit zo laag gestaan. Nu is het bijna tijd voor het eerste rapport en ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met de overstap van 3VWO naar 3HAVO en hoe dat ging. Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken.
Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is geen probleem. Maar vaak pakt een school het anders aan. Indien jij bevorderd bent van vwo 2 naar vwo 3 met prima punten, gaat de school er vanuit dat je vwo 3 ook moet kunnen halen. Ik weet dat vwo 3 een stuk pittiger is en dat je dit jaar ook je profiel moet kiezen. Daardoor valt het voor veel leerlingen ook een stuk zwaarder, omdat je ook een profiel moet kiezen dat je aankunt. Eigenlijk word je 'gefilterd' op (ik geef een paar voorbeelden): past wiskunde a of b beter bij mij? Kan ik voor de exacte vakken gaan of wordt dat te zwaar voor mij?..... Stel dat blijkt dat het vwo toch (te) hoog gegrepen is, zijn er een paar scenario's: Je kiest een profiel dat minder zwaar is, bijvoorbeeld Cultuur en Maatschappij en maakt zo toch het vwo af. Je maakt vwo 3 af en gaat volgend jaar naar havo 4. (Je kunt dan gemiddeld +1 punt bij je nu behaalde punten tellen). Je maakt vwo 3 af en gaat naar havo 3. Dit gebeurt alleen als vwo 3 totaal mislukt. Soms gaat een leerling eerder van vwo 3 naar havo 3, midden in het jaar. Jij vraagt hier nu ook naar. Redenen hiervoor kunnen zijn: Indien je wel een exact pakket wilt, omdat je zeker die kant op wilt. Je kunt dan beter meteen naar de havo, zodat je niet voortijdig afhaakt. Dit is ook de belangrijkste reden om het midden in een schooljaar te doen: Je moet gemotiveerd blijven. Hoe dat gaat? Veel verandert er niet. In havo 3 is het aanbod nagenoeg hetzelfde als op vwo 3. Alleen moet je minder presteren, is het makkelijker. Er wordt minder diep op de stof ingegaan (toepassen) en de normering is gunstiger. Zelf vind ik het een stap die meer leerlingen zouden moeten nemen. Vwo 4 wordt echt pittig. Het verschil tussen vwo 4 en havo 4 is groot. Na de havo kun je naar het HBO. Met een propedeuse kun je al vaak overstappen (indien gewenst) naar een universiteit. Een afgeronde HBO is ook een bachelor. Hierna kun je nog altijd een master halen op de universiteit. Lees dit goed, laat het eens bezinken, praat met je ouder(s). Vervolgens ga je naar de mentor. Hij of zij is de aangewezen persoon om jou te helpen. Succes met je beslissing!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100