Mag een docent je uit de les verwijderen voor het dragen van een trainingsbroek?

Bij mij op school willen ze niet dat je met een trainingsbroek in de les bent. Is het wel toegestaan om uit de les verwijderd te worden voor deze reden?

Als het mag, moet deze regelgeving ergens op papier staan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.4K
LeonardN
4 jaar geleden
In principe is inderdaad altijd de regel:
Zoiets kan en mag verboden worden (en je mag er dus de les voor uitgestuurd worden) ALS het beschreven staat in het schoolreglement (of hoe ze dat ook noemen).
Pieterke
4 jaar geleden
Als dat in de "huisregels" van de schoolstaat mag je inderdaad uit de les verwijderd worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Ook in het schoolregelement kun je niet zomaar alles opschrijven.
Wanneer je b.v in het schoolregelement zou schrijven dat alle roodharigen een zak over hun hoofd moeten dragen, dan is dat NIET toegestaan. Kledingvoorschriften zijn tot op zekere hoogte toegestaan, maar moeten wel een redelijk doel dienen. Met een verbod op een trainingsbroek is me dat doel niet 1,2,3 duidelijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vind van niet! Vroeger mocht het bij mij op school gewoon! Wat een onzin!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ozewiezewozewie..., misschien wordt het verbod je hier duidelijker ...))
https://prettybusiness.nl
Middelbare scholen.
Ouders, leerlingen en leraren stellen gezamenlijk een schoolreglement samen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@JoanDArc
Je bedoeld waarschijnlijk dit artikel: https://prettybusiness.nl/middelbare-scholen-gebruiken-joggingbroek-in-strijd-om-representatief-uiterlijk/
'tuurlijk had ik wel door wat de school wil bereiken, al ben ik van mening dat juist de volwassenen ongeschikt zijn om aan jongeren te dicteren wat 'een representatief uiterlijk' is. Mode is fluïde en jongeren zijn anders dan ouderen.
Die ouders die nu kledingvoorschriften opstellen zaten vroeger wellicht met een kale kop in de klas (gabber) of juist met een hanenkam. En de wat oudere leraren hadden vast van dat "vieze vettige lange Beatlehaar".... Vandaar mijn onbegrip. :-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beter laat dan nooit.
Kledingvoorschriften op school is een heikel punt. Wat wil je bereiken?
Ik ken scholen waar je idd niet in korte broek, kort rokje mag verschijnen. De reden: aanstoot geven. Dit geldt ook voor topjes en korte truitjes.
Trainingsbroek verbieden. Oké representatief is het niet, maar je zit nog op school. De benen zijn wel bedekt.
Ik vind het persoonlijk te ver gaan (kijk dus of het idd in de schoolgids, regelement staat).
Leerlingen hebben schoolplicht en recht op onderwijs. Een diploma is zo belangrijk. Om een leerling om deze reden dus voor lessen te schorsen gaat mij veel te ver.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Volgens mij mogen ze trainingsbroeken niet zomaar verbieden. Er zijn wel scholen waarop ze blote buiken en schouders verbieden, maar ik denk niet dat er scholen zijn waar trainingsbroeken officieel verboden zijn. Het is niet extreem bloot, maar het is misschien niet extreem netjes. Is er een bepaalde dress code bij jou op school? Misschien kan je daaruit afleiden of een trainingsbroek verboden is/kan worden. Let wel op: er hoeft niet letterlijk in de regels te staan dat trainingsbroeken verboden zijn. Als er iets in die algemene richting staat, kan het ook al verboden zijn.

Antwoorden (2)

Een schoolreglement regelt de rechten maar ook de plichten van de leerlingen en personeel van de school. Het geeft een duidelijk overzicht van wat wel en niet is toegestaan.
Als op grond van dit reglement het dragen van een joggingbroek tijdens de les niet is toegestaan mag de leraar de leerling uit de les verwijderen of laten verwijderen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb even een kijkje genomen naar het onderwijsovereenkomst en het studentenstatuut.
In het studentenstatuut staat het volgende: 16. Vrijheid van uiterlijk
16.1. Studenten, medewerkers of daaraan gelijkgestelden, dienen passend gekleed te gaan met
respect voor anderen en voor de omgeving.
16.2. Het bevoegd gezag kan bepaalde kleding verplichten wanneer deze kleding aan bepaalde
gebruiks- en/of veiligheidseisen moet voldoen. "passende kleding" lijkt me nogal een vage term. Hoe moet hier naar gekeken worden?
Een school mag eisen stellen aan de kleding en aan het gedrag van de leerlingen en de leerkrachten. Daarbij moet wel in de gaten worden gehouden, dat de kledingvoorschriften en gedragscodes geen beperking vormen voor godsdienstige uitingen.
Het is wel belangrijk dat de school deze regels heeft vastgelegd. Verschillende bronnen, waar de regels te vinden kunnen zijn, zijn de schoolgids, het schoolreglement en het informatieboekje. Dus als je niet weet waar je de kledingvoorschriften kunt vinden, moet je het op je school navragen.
Als in de kledingvoorschriften van jou is opgenomen, dat het dragen van een trainingsbroek niet is toegestaan, dan heeft de leerkracht het recht op te treden als je je hier niet aan houdt.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Ja, ook waar
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb even een kijkje genomen naar het onderwijsovereenkomst en het studentenstatuut.
In het studentenstatuut staat het volgende: 16. Vrijheid van uiterlijk
16.1. Studenten, medewerkers of daaraan gelijkgestelden, dienen passend gekleed te gaan met
respect voor anderen en voor de omgeving.
16.2. Het bevoegd gezag kan bepaalde kleding verplichten wanneer deze kleding aan bepaalde
gebruiks- en/of veiligheidseisen moet voldoen. "passende kleding" lijkt me nogal een vage term. Hoe moet hier naar gekeken worden?