Mag een werkgever een tijdelijke kracht tijdens ziekte op non-actief zetten?

Casus: Werknemer is ziek door ernstig ongeluk. Bedrijfsarts geeft aan: eerst geen werkzaamheden. Na aantal weken geeft bedrijfsarts aan: beperkte werkzaamheden. Max 3 eenheden per werkdag. Werknemer komt dit na, maar werkgever vindt dat werknemer allang weer aan het werk moet en zich niet moet aanstellen (letterlijk). Werknemer heeft een tijdelijk contract. Werkgever vindt dat werknemer te weinig doet, terwijl bedrijfsarts vindt dat werknemer absoluut niet meer mag doen dan op papier staat en zelfs eerder geremd zou moeten worden. In een gesprek geeft werkgever aan (in bijzijn van andere medewerkers) dat hij er klaar mee is en werknemer per direct op non-actief wordt gesteld en niet meer welkom is op het terrein. A. Mag dit zomaar? B. Waar heeft werknemer recht op? Kan werknemer vanwege bijvoorbeeld aantasting goede naam aanspraak maken op ontslagvergoedingen? Het contract loopt ongeveer 6 weken af. De situatie lijkt onherstelbaar.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.2K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Je hebt volgens mij recht op loon, de komende 6 weken. Veel meer niet.
Met loon bedoel ik dan het geen je zou krijgen wal je wél je 3 eenheden zou werken. (mix ziek / beter gemeld)
ronron1212
4 jaar geleden
Bij een op non actief stellen is je werkgever tot het eind van je tijdelijk contract je gewoon je loonschuldig.

Antwoorden (1)

Een werkgever mag een werknemer altijd op non-actief stellen/schorsen.
De situatie is geëscaleerd, dat mag duidelijk zijn.

Wij weten natuurlijk niet onder welke voorwaarden jij in dienst bent.
Het betreft een tijdelijk contract, maar is dat jouw 'vaste' baan of zijn het werkzaamheden die je hebt aangenomen als ZZP'er?

Sla je arbeidsovereenkomst er op na.
Staat er een stuk in over op non-actief stellen/schorsen?
Waarschijnlijk val je niet onder een CAO als je het werk uitvoert als ZZP'er. Dus in een CAO kun je het waarschijnlijk niet vinden.

In principe kan een werkgever iemand altijd voor minimaal twee weken schorsen.
Waarom hij dit in jouw geval besluit, weet je niet.
Je denkt dat het te maken heeft met jouw ongeval en reintegratie. Maar misschien spelen er ook hele andere factoren.
De werkgever zorgt dan letterlijk voor ruimte en lucht op de werkvloer.
Normaal mag je er dan vanuit gaan dat er richting ontslag wordt gewerkt.
Maar in jouw geval eindigt het contract sowieso over zes weken.
Nogmaals, omdat ik niet weet onder welke arbeidsvoorwaarden je daar werkt (omdat je ook ZZP'er bent), weet ik je rechten niet.
Normaal word je loon wel gewoon doorbetaald. Maar in jouw geval?
Ik begrijp dat je het zwak uitgedrukt niet fijn vindt dat jouw naam aangetast kan worden.

Zelf zou ik toch juridische hulp inschakelen, omdat je in loondienst en als zelfstandige werkt.
Daar kun je ook objectief de situatie bespreken.
Allereerst is het belangrijk om te weten over welk deel van jouw arbeid/inkomsten het gaat.
Dan kan het arbeidscontract goed bekeken worden: loonbetaling bij schorsing , recht op ww....

Ga er maar niet vanuit dat je geld meekrijgt, omdat het zo te lezen een tijdelijke baan, taak is.

Teken in ieder geval niks!
Onderneem in deze periode wel juridische hulp.

Succes met de situatie en je herstel.
https://ontslag-krijgen.nl/ontslag-krijgen/redenen-voor-ontslag/op-non-actiefstelling-schorsing
https://www.juridischcentrum.com/2017/03/10/zzper-inhuren-gewoon-weer-blijft-opletten/
Omdat ik niet weet onder welke voorwaarden je daar werkt.
Toegevoegd op 15 augustus 2019 12:30: tekst