hoe komt het dat er zoveel loonheffing van mijn loon afgaat?

Hallo allen,

Ik werk via een uitzendbureau en krijg dus verschillende opdrachten. Ik heb bij een opdrachtgever gewerkt waarbij er 0 euro loonheffing is afgegaan (loonheffingskorting toegepast omdat het uitzendbureau mijn enige werkgever is) maar ik werk nu 3 weken bij een andere opdrachtgever, waarvan ik 2 dagen uitbetaald heb gekregen (wekelijkse uitbetaling) maar op mijn loonstrook staat dat er van 16 uur 18,50 van af is gegaan. bruto 12,55 per uur komt dit dan uit op 11,35 netto (met loonheffingskorting!) hoe kan dit? Dan kan ik me niet voorstellen wat ik per uur zou verdienen zonder loonheffingskorting. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Ik weet dat iedere opdrachtgever zijn eigen heffingen hanteert, maar als er bij de ene werkgever er niets afgaat en bij de ander met korting 1,20 is dit wel een groot verschil.

4 jaar geleden
3.6K
ronron1212
4 jaar geleden
De loonheffingskorting is een korting op de belasting. Bij elke werkgever werkt dat het zelfde. Als hij niet aanstaat dan betaal je meer belasting. De korting verschild dus echt niet per werkgever.
taydan03
4 jaar geleden
Dat zou betekenen dat het bij een werkgever wel aanstaat en bij de ander niet? Terwijl het wel allebei via de uitzendbureau gaat? Begrijp ik dat goed?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kunt soms beter niet overal de korting krijgen, omdat je dan misschien belasting moet betalen ipv dat je het terugkrijgt.
Indien blijkt dat je in 2019 toch te veel hebt betaald, krijg je dat terug in 2020.
Misschien kun je iets met deze link: https://www.werkstudent.nl/loonheffingskorting-hoe-zit-het-ook-alweer/ Geldt natuurlijk niet alleen voor studenten.

Antwoorden (1)

Als je alleen werkt voor een uitzendbureau word je verloond door dat uitzendbureau. Niet door de inlener.

Of de loonheffingskorting op "ja" wordt gezet, bepaal je zelf. Als je niets opgeeft, moet hij op "nee" blijven staan. Dat mag de werkgever niet voor jou bepalen.

Staat de korting op "N" dan wordt er vanaf de eerste euro loonheffing ingehouden. Staat hij op "J" dan wordt er over een deel van het loon geen loonheffing ingehouden. En hoeveel dat is, hangt o.a. af van de tabel die gebruikt wordt bij het verlonen. Er zit natuurlijk ook een wettelijk maximum aan de kortingen.

Het enige waar je zelf op moet letten, is dat je niet bij meer werkgevers tegelijk de korting op "J" laat zetten. Zou hij op meer plaatsen tegelijk op "J" staan, dan houdt ieder de korting voor zichzelf in waardoor je in totaal te veel korting krijgt (ofwel te weinig loonheffing wordt ingehouden). Dan loop je kans alsnog belasting bij te moeten betalen.

Is alleen dat ene uitzendbureau opdrachtgever, dan kun je daar de loonheffingskorting op "J" laten zetten.

De ingehouden bedragen vind ik niet vreemd. Je zult zien dat wanneer je fulltime zou werken (heel globaal genomen) een klein 1/3 deel van het brutoloon als loonheffing wordt ingehouden dus dat het nettoloon (ruim) 2/3 van het brutoloon is.

Het werkt (weer heel globaal) als volgt. De loonheffingskortingen zijn bepaalde maxima op jaarbasis. Het is dus niet zo dat de korting "eindeloos" doorloopt. De korting  wordt  "toegerekend" aan het loonover een heel jaar zodat er gelijkmatig rekening mee wordt gehouden. Om dat goed te kunnen doen, moet de salarisadministrateur kiezen voor de juiste "tabel". (Weekloon, maandloon, scholierenregeling toepassen e.d.) Als je een heel jaar aaneengesloten zou werken voor dezelfde opdrachtgever zou de korting aan het eind van het jaar precies evenredig toegerekend zijn.

Maar het komt natuurlijk voor dat iemand niet een heel jaar aaneengesloten werkt. Dan kan het dus gebeuren dat iemand eigenlijk op meer korting recht had dan waarmee rekening is gehouden.

Daarom is het aan te bevelen om aangifte inkomstenbelasting te doen, ook als je er geen uitnodigingsbrief voor ontvangt. De Belastingdienst rekent alles door en als te veel loonheffing zou zijn ingehouden, krijg je (boven een -lage- ondergrens) dat te veel betaalde bedrag terug.
Computoon