Welke opleiding kan ik na vmbo doen om leraar te worden?

Ik studeer nu Vmbo Basis niveau 4 en ik wel graag leraar worden welke opleiding kan ik hier na doen ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vmbo basis niveau 4?
Dat snap ik niet zo goed.
Met basis kun je geen havo doen.
Dus zul je eerst mbo moeten doen.
Kies een richting zoals klassenassistent.
Daarna kun je hbo doen.
Succes

Antwoorden (3)

Je hebt een afgeronde hbo-opleiding leraar basisonderwijs (pabo) nodig om als leraar in het basisonderwijs te mogen werken. De pabo-opleiding kunt u combineren met een universitaire opleiding onderwijskunde of pedagogiek.
Je zou ná het VMBO kunnen proberen naar de HAVO te gaan en dan naar de PABO.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geen min, maar met vmbo basis kun je niet naar havo.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De tweede link geeft duidelijk aan, dat het wél mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jouw link zegt vmbo.
Het vmbo bestaat uit (van hoog naar laag): basis, kader, gemengd, theoretisch.
Met basis kun je nooit naar havo.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.onderwijsconsument.nl/hoe-stroom-ik-door-van-vmbo-naar-havo/
Na het VMBO doorleren en HAVO halen. Daarna kan je PABO of dergelijke opleiding volgen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geen min, maar met vmbo basis kun je niet naar havo.
Hallo Nur,

Als je graag leraar wilt worden, gaan!
Helaas is het een lange weg. Maar leren is leuk en werken kun je nog lang.

Zorg allereerst dat je vmbo basis afrondt.
Dit diploma heb je nodig.

Als tweede stap kun je nu naar het mbo gaan.
Omdat je vmbo basis doet, kun je misschien klassenassistent niveau 3 gaan halen.
Dit is niet makkelijk na vmbo basis, maar als je wilt, moet het lukken.

Helaas ben je er nog niet.
Hierna zul je mbo niveau 4 moeten doen, anders mag je niet naar het hbo.

Omdat je toch vanaf vmbo basis komt, lijkt het mij beter om daarna een half jaar een soort tussenjaar te nemen. In dit half jaar word je klaargestoomd voor het hbo (ik ga er vanuit dat je leraar in het basisonderwijs bedoelt).
Lees deze link eens:
https://onderwijs010.nl/doorstroomprogramma-mbo-pabo

Hierna ga je dan naar de Pabo. Deze opleiding duurt 4 jaar.

Het is geen makkelijke weg. Ben ook realistisch. Naast het willen, moet het natuurlijk ook haalbaar zijn. En klassenassistent is ook een heel leuk beroep.

Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
MarBet
4 jaar geleden
Met vmbo basis ben je nog niet toelaatbaar tot mbo niveau 3 (daarvoor moet je kader hebben), maar met goede cijfers, een sterke motivatie en een aanbeveling van je mentor maak je wel grote kans door de toelatingscommissie alsnog toegelaten te worden.
Een alternatief is een mbo 2 opleiding doen, maakt niet zoveel uit welke. Met dat diploma ben je vervolgens toelaatbaar tot onderwijsassistent op mbo niveau 4. Maar als het een beetje kan, zou ik inderdaad voor de klassenassistent gaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
MarBet, je hebt helemaal gelijk. Officieel mag het niet, maar inderdaad (cijfers, motivatie, mentor) kan veel betekenen.
Als ze inderdaad klassenassistent doet op niveau 3 en daarna 4 is dat zinvoller, denk ik ook.
Zinvoller dan niveau 2 in ? en daarna klassenassistent op niveau 4.
Bedankt voor jouw mooie (realistische) aanvulling.