Hoe kun je tussentijds ontslagen worden uit een jaarcontract?

Er is geen situatie van ontslag op staande voet aan de orde, maar de organisatie die geen beoordelingscyclus voor mensen die gelijk met mij gestart zijn gaat voor mij deze opeens uitvoeren?

Is dossiervorming door werkgever nodig bij tussentijds ontslag? Zo ja hoe moet dit er uit zien en kun je bezwaar maken tegen onjuiste info in dergelijk dossier?

4 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Tussentijds ontslag in een jaarcontract kan alleen (naast op staande voet) alleen als die mogelijkheid wordt genoemd in de arbeidsovereenkomst. In dat geval heeft de werkgever een ontslagvergunning nodig. Maar het UWV geeft die in dit geval alleen om bedrijfseconomische redenen. De werkgever moet dan vanuit de financiele administratie kunnen aantonen dat het slecht gaat met het bedrijf en dat er om die reden weg moeten.

Andere mogelijkheid is ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter. Dat kan om een aantal redenen maar die zijn tamelijk strak omschreven. En dan is er een dossier nodig waaruit bijv. blijkt wat de functie van werknemer is, wat taken en bevoegdheden zijn, hoe de beoordelingscyclus was, hoe de werknemer zijn werk uitvoerde, als dit niet goed was: wat eraan scheelde, welke verbeteringsvoorstellen zijn aangeboden, hoe en wanneer die voortgang tussentijds is getoetst, enz. Als het zover komt, krijg je altijd de gelegenheid om te reageren.

De praktijk: omdat de eisen om een ontbinding te krijgen via de kantonrechter zo streng zijn geworden, en de kantonrechter niet ontbindt als het dossier aan alle kanten ramnelt, eindigen veel arbeidsovereenkomsten tegenwoordig anders. Als een werkgever van iemand af wil en het dossier is te mager voor een ontbinding (of er is helemaal geen dossier) wordt aan de werknemer een vaststellingsovereenkomst voorgelegd. In combinatie met een geldbedrag probeert men de werknemer afscheid te laten nemen "in goed overleg". Als voor het UWV duidelijk is dat zo'n "ontslag met wederzijds goedvinden" vanuit het initiatief van de werkgever kwam, is het WW-recht van de werknemer veilig gesteld.

Maar gezien je vele vragen op dit punt denk ik dat de werkgever erop aanstuurt dat je zelf ontslag neemt. Niet doen. Voor mij is uit je vragen duidelijk dat de werkgever van je af wil. Dan ben je als werknemer verloren, al is het nog wat te rekken. Advies: schakel juridische hulp in. Niet mee wachten. En ga intussen op zoek naar ander werk.
Computoon
4 jaar geleden
Ritsuka
4 jaar geleden
Laatste slinea, heel belangrijk.