Nee. VMBO is 'voorbereidend' (op het) MBO. VMBO is direct na de basisschool (gericht op leerlingen van 12-16 jaar). MBO doe je na VMBO (16+).
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
@ronron1212, naar welke MBO opleiding kun je meteen na de basisschool?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee hoor Ronron. MBO kan pas nä de middelbare, niet na de lagere school.
Nee,

Het VMBO is een school voor na de basisschool.
Na de basisschool ga je naar de praktijkschool, VMBO, Havo of VWO.
De opsomming is van lager naar hoger.

Het VMBO is gescheiden in 4 leerwegen:
Basis (opleiding om erna MBO niveau 2 te volgen)
Kader (opleiding om erna MBO niveau 3 of 4 te volgen)
Gemengd (opleiding om erna MBO niveau 3 of 4 te volgen of Havo)
Theoretisch (opleiding om erna MBO niveau 3 of 4 te volgen of Havo)
De opsomming is eigenlijk weer van lager naar hoger en van praktischer naar theoretischer.

Hierdoor ontstaat ook de verwarring met niveaus.
Eigenlijk is het VMBO het vroegere LBO en/of Mavo.
Vroeger was MBO gewoon MBO, nu bestaat dit uit meerdere niveau's.

https://www.govmbo.nl/vmbo/leerwegen-op-het-vmbo/