Hoeveel uur moet je werken om niet afgekeurd te worden?

Door een ongeneeslijke ziekte kan ik niet mijn volledige contract-uren werken
Ik heb een contract van 24 uur.Nu werk ik ongeveer 14 uur, maar het bedrijf biedt mij nog maar 9 uren aan. Uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat ze willen dat ik afgekeurd word
Hoeveel % moet je werken om niet afgekeurd te worden?

3.8K
ronron1212
4 jaar geleden
Je werkgever bepaald niet of je afgekeurd wordt dat doet het uwv.
Daarnaast kan je voor een x aantal uren afgekeurd worden.
MasterSword
4 jaar geleden
Mijn advies is: werk als het lukt,
en doe rustig aan als het niet gaat. Als je ziek bent hoef je niet net zo hard te werken als een gezond persoon. Leef je leven, werk als het lukt, en maak je niet druk om wat het bedrijf van jou vind.
Heel de dag thuis is ook maar saai, en ieder mens wilt toch iets te doen hebben. Je kunt niet meer doen dan je best.

Antwoorden (1)

Dat bepaalt het bedrijf niet.

"De arts en de arbeidsdeskundige van UWV bepalen uw mate van arbeidsongeschiktheid. Dit gebeurt door een sociaal-medische beoordeling. U krijgt die beoordeling als u na 2 jaar ziekte niet of niet volledig aan het werk kunt."

Als je een "gewoon" contract hebt voor onbepaalde tijd, moet de werkgever in ieder geval 2 jaar lang het contractueel overeengekomen loon betalen. Ook als je onverhoopt helemaal niet meer kunt werken.

Na die twee jaar houdt de loondoorbetalingsplicht op en kan de werkgever door het UWV een eind laten maken aan de arbeidsovereenkomst.

Als je na die 2 jaar minstens 35% arbeidsongeschikt bent, krijg je een WGA-uitkering. Op het moment dat je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt wordt een IVA-uitkeringen. Dit zijn de twee mogelijke arbeidsongeschiktheidsuitkeringen van de WIA. Het UWV betaalt die uit.
.
Voor het UWV een ontslagvergunning geeft, wordt het volgende getoetst:

"
De werknemer kan door een ziekte of handicap zijn werk niet meer doen.
De werknemer kan binnen 26 weken niet herstellen om zijn werk weer te kunnen doen.
De werknemer kan binnen 26 weken zijn werk niet in aangepaste vorm doen.
De werknemer kan binnen 26 weken niet worden herplaatst in een andere passende functie binnen de onderneming of groep. Ook niet met behulp van scholing.
De wettelijke termijn van loondoorbetalingverplichting bij ziekte (meestal 104 weken) is voorbij."
Toegevoegd op 03 juni 2019 17:49: tekst
Computoon