Hoe krijg ik mijn ongemotiveerde groepsgenoot aan het werk?

Voor een projectgroep op school moet ik samenwerken met iemand die niet wil werken voor zijn punten, waardoor ik gedoemd ben alles alleen te doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ik ken het probleem, heel vervelend.

Allereerst duidelijk de taken verdelen en een planning maken. Elke week (of elke 2 weken) een logboek maken met hierin ook afgevinkt of iedereen zijn of haar taken gedaan heeft. Heeft iemand dat niet gedaan? vermelding van de reden en 1 week de tijd om het alsnog te maken. Mocht er een bijzondere reden zijn dan had dit op tijd gemeld moeten worden. Vermeld ook wat er de volgende bijeenkomst af moet zijn. Zo kun je aan de hand van het vorige logboek zien wat er deze keer af had moeten zijn.

Valt er aan de hand van de logboeken te zien dat iemand meerdere malen zijn werk niet doet. Mail de desbetreffende persoon netjes en stuur een CC naar een begeleidende docent. Vermeld in de mail dat de betreffende persoon zich al een aantal keer niet aan de gemaakte afspraken heeft gehouden en dat het bewijs in de logboeken staat.

Blijft dit aan de gang zorg dan voor een gesprek met alle groepsleden en de begeleider zodat er duidelijk gepraat kan worden: waarom het werk niet gedaan word (misschien nare privesituatie) en hoe het aangepakt gaat worden. Is het luiheid, dan kan er met de docent een nieuw schema gemaakt worden wanneer iedereen zijn werk af moet hebben. Zo kan de persoon die achterloopt zich bijwerken. En hoeft de rest niets exta's te doen. De docent moet de logboeken in de gaten gaan houden en de persoon aanspreken als deze weer zijn haar werk niet afheeft.

Ook kunnen hier concequenties aan gemaakt worden. Stel een contract (aan het begin) van het project op. Zet hierin dat iedereen zijn taken af moeten hebben en dat als dit niet zo is dit met bijzondere reden 3 dagen voor de vergadering gemeld moet worden. Is de reden niet goed of wordt het niet gemeld dan zullen er maatregelen volgen. Als blijkt dat aan het eind van het project een persoon veel minder of veel meer werk heeft verricht dan zal dit in het cijfer gevolgen hebben. Iemand die meer werk heeft gedaan krijgt een hoger cijfer, terwijl degene die de kantjes ervanaf loopt een lager cijfer krijgt. Onderteken dit en stuur een kopie naar de begeleidende docent (of beter: zorg dat die dit ook ondertekend).

Dus:
logboeken, logboeken, logboeken!
Alles CCen naar begeleider = bewijs.
Stel een overeenkomst/contract op.
Probeer niet teveel werk naar je toe te trekken.

En heel veel succes gewenst!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

even aankloppen bij de mentor/vakdocent.
en even vertellen wat er fout gaat. daardoor weet de docent van de situatie af. en een goeie docent zal even rond de tafel gaan en even bespreken hoe jullie het gaan oplossen.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans geven er wat voor te doen, zo niet dan een melding maken op school ervan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een groepsgenoot niet meewerkt in het groepsproces, moet je consequenties nemen. Door bijvoorbeeld de groepgenoot niet te betrekken in het eindcijfer of hem/haar ermee confronteren. Een docent kan ook veel hulp bieden. Probeer het eerst me je docent te bespreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de boze keerzijde van het werken in duo's of groepjes. Altijd zijn er mensen die de zg kantjes eraf lopen.
Probeer eerst de ander op zijn/haar verantwoordelijkheid te wijzen en geef aan wat jij er zelf voor nadeel bij ondervindt.
Als dat niet helpt, geef dan aan dat je wilt overleggen met de docent, of je het project alleen mag gaan doen, omdat je geen zin hebt de ander te laten parasiteren op jouw inspanningen.
Leunt de ander dan nog achterover, doe je dit ook echt.
Fijn is het niet, maar wel assertief. En iedereen wordt daar beter van. De luiaard leert dat hij/zij actief moet participeren om iets te bereiken, jij laat je de kaas niet van het brood snoepen en raakt je energie niet kwijt aan ergernis en je docent ervaart dat studenten individuen zijn met een eigen inzet en overtuiging.
Ik heb zelf ook veel met groepjes gewerkt en heb de persoonlijke inzet bij gezamenlijke producten altijd laten vastleggen, zodat ik afzonderlijk kon waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praten met de groepsgenoot in eerste instantie. Als het eerste gesprek met de groepsgenoot goed verloopt zou ik de docent inlichten en vertellen dat er problemen waren, maar dat deze nu zijn opgelost. Je komt dan later niet voor verrassingen te staan als de groepsgenoot zijn belofte niet nakomt.

Als de groepsgenoot niet mee wil werken ga dan naar de docent en probeer een gesprek te arrangeren. Zo weet de docent wat er speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst bespreken met de groep. Spreek uit dat je je zorgen maakt over de taakverdeling. Er is nog niet veel initiatief genomen en de tijd nadert. Maak een taakverdeling en spreek direct een vervolgafspraak af. Als op dat vervolggesprek niet is gemaakt wat afgesproken is kun je je gevoel van wantrouwen naar hen bevestigen en uitspreken.
Je kunt dan naar de begeleidinde docent of mentor gaan en daar uitleggen dat je eerst al het probleem zelf hebt willen aanpakken en dat tot niets heeft geleid. Spreek bij hem/haar je wantrouwen voor de groep uit en je zorgen voor een onvoldoende.
Je kunt er (helaas) van uit gaan dat dit vaker gebeurt. Het kan heel goed dat je dit probleem niet nu oplost. In een groep zijn er altijd die wat het voortouw nemen en die wat meereizein op andermans kosten. Zij vertrouwen jou, daarom vinden ze het zo fijn dat je in hun groep bent.
Volgende keer weet jij beter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je deeld het werk in 2en. Dan zeg je: Luister ik maak dit, jij maakt dat. Over zoveel weken/dagen moet het af zijn. Als jij dat niet afhebt dan levre ik mijn gedeelte in. En dan legg je het helaam uit aan je leraar.