Hoe krijg ik mijn ongemotiveerde groepsgenoot aan het werk?

Voor een projectgroep op school moet ik samenwerken met iemand die niet wil werken voor zijn punten, waardoor ik gedoemd ben alles alleen te doen.

Weet jij het antwoord?

/2500

De kans geven er wat voor te doen, zo niet dan een melding maken op school ervan

Dat is de boze keerzijde van het werken in duo's of groepjes. Altijd zijn er mensen die de zg kantjes eraf lopen. Probeer eerst de ander op zijn/haar verantwoordelijkheid te wijzen en geef aan wat jij er zelf voor nadeel bij ondervindt. Als dat niet helpt, geef dan aan dat je wilt overleggen met de docent, of je het project alleen mag gaan doen, omdat je geen zin hebt de ander te laten parasiteren op jouw inspanningen. Leunt de ander dan nog achterover, doe je dit ook echt. Fijn is het niet, maar wel assertief. En iedereen wordt daar beter van. De luiaard leert dat hij/zij actief moet participeren om iets te bereiken, jij laat je de kaas niet van het brood snoepen en raakt je energie niet kwijt aan ergernis en je docent ervaart dat studenten individuen zijn met een eigen inzet en overtuiging. Ik heb zelf ook veel met groepjes gewerkt en heb de persoonlijke inzet bij gezamenlijke producten altijd laten vastleggen, zodat ik afzonderlijk kon waarderen.

je deeld het werk in 2en. Dan zeg je: Luister ik maak dit, jij maakt dat. Over zoveel weken/dagen moet het af zijn. Als jij dat niet afhebt dan levre ik mijn gedeelte in. En dan legg je het helaam uit aan je leraar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100