Nee, zo kun je dat niet stellen.

De tekst heeft een onderwerp, bijvoorbeeld voetbal.
Dit onderwerp wordt belicht vanuit verschillende kanten. Dit zijn de deelonderwerpen.
Bij het onderwerp voetbal, zouden bijvoorbeeld deze deelonderwerpen aan bod kunnen komen: De geschiedenis van het voetbal, Het Nederlandse elftal, Damesvoetbal, Spelregels, Mijn voetbalclub.........

De tekst wordt opgedeeld in alinea's.
Je begint met een inleiding, vervolgens komt de kern als laatste de afsluiting. De kern bestaat meestal uit twee of drie alinea's.
De tekst bestaat in het totaal dan uit vier, vijf alinea's.

Elke alinea heeft een kernzin, ofwel belangrijkste zin.

In de kern worden de deelonderwerpen beschreven. Stel dat jouw kern uit drie alinea's bestaat, dan bestaat jouw onderwerp ook uit drie deelonderwerpen.

In de inleiding en afsluiting vind je wel een kernzin, maar meestal geen deelonderwerpen.

In de kern vind je deelonderwerpen. Deze moet je kort en krachtig benoemen (zie voorbeeld).
Stel dat jouw kern uit drie alinea's bestaat, dan benoem je ook drie deelonderwerpen.
Dan ga je kijken welke zin per alinea het belangrijkste is (dit is de kernzin). Deze moet je letterlijk opschrijven.