De verkoopprijs, is maar een deeltje van deze berekening.
Allereerst moet je berekenen wat een bedrijf in b.v een week allemaal kost, dus echt ook alles!
Verzekeringen, hypotheek, rente, huur, personeel,afschrijvingen, belastingen enz. enz.
Daaruit rolt een bedrag, dat bedrag moet je dan per week minstens aan winst maken.
Als je die weet, dan kan je ongeveer inschatten wat je minimaal aan winst moet maken, zonder de exacte verkoopprijs te weten.
Stel een geschatte winstmarge van 25 % op een omzet van 1000 euro is dus 250 euro.
Zijn de totale kosten per week, ook 250 euro, dan heb je een break-even omzet.
Je hebt dan nog steeds niets verdiend, maar ook geen verlies gemaakt.

Toegevoegd na 48 seconden:
Dus verder dan een schatting kom je nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is vrij makkelijk uit te rekenen en wordt behandeld in de derde klas van het VO. Je kan het gewoon exact uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je dan wel de verkoopprijs hebben toch?
Als je de afzet weet en de kosten, dan is het heel makkelijk. Dan deel je gewoon de kosten door de afzet en dan heb je de prijs die je nodig hebt om even te spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de inkoopprijs, de verkoopkosten en de verwachtte omzet kent, kun je de benodigde verkoopprijs bepalen die voor een break-even omzet nodig is.

Voorbeeld.

Je inkoopprijs is €10 per produkt en de verkoopkosten €2000 per maand, terwijl je er 1000 stuks per maand denkt te verkopen. In dat geval zal €12 de verkoopprijs moeten zijn om de break-even omzet van 1000 stuks te halen, want (10x1000+2000)/1000 =12.

Om in bovenstaand geval winst te maken, dan zul je of je omzet, of je verkoopprijs moeten verhogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt de break even afzet van 1000 en de afzet verhogen. Omzet is afzet maal prijs. Verder is het wel correct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens.