Verplicht kinderen vervoeren met eigen vervoer voor werk, mag dit?

Ik moet elke dag verplicht kinderen ophalen voor werk en vervoeren naar locaties en weer naar huis met mijn eigen auto, Ik krijg alleen maar 0.19 cent per km terwijl de daadwerkelijke afschrijving natuurlijk hoger is. Ik ben benieuwd of dit überhaupt mag en wat ik hier tegen kan doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K
LeonardN
5 jaar geleden
Volgens mij kan u werkgever u niet verplichten met u privé auto te rijden tijdens werktijd. Dit geeft waarschijnlijk problemen met de verzekering die op basis is van privégebruik.
ronron1212
5 jaar geleden
Jij rijdt voor een bedrijf kinderen naar school?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik breng geen kinderen naar school maar haal kinderen op voor de dagopvang waar ik werk en breng ze aan het einde van de dag ook weer naar huis. Dit alles met eigen vervoer tegen minimale vergoeding. Vraag is of ze dit überhaupt mogen eisen en wat ik hier tegen kan doen?
Inekez1
5 jaar geleden
Ik kan nergens zo snel vinden of je het zou mogen weigeren, maar voor slechts 19 cent per kilometer zou ik het zeker niet doen. Zeker niet als het korte ritjes zijn. De meeste slijtage aan je auto ontstaat door telkens stoppen en wegrijden, kinderen die tig keer in en uitstappen etc. Van 1 keer kinderen in laten stappen en dan 200 km rijden heeft je auto een stuk minder te verduren dan 40 keer laten in en uitstappen om telkens 5 km te rijden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Probeer de vraag eens heel duidelijk te omschrijven. Er is veel onduidelijkheid. Omschrijf welke doelgroep je rijdt, waartussen je rijdt, of je salaris krijgt. Werk je ook op die plek met kinderen of ben je alleen chauffeur? Dan kunnen we misschien een goed antwoord geven. Groet
LeonardN
5 jaar geleden
De vraag is volgens mij helder. De werkgever verplicht de vrager met eigen vervoer te rijden voor de minimale vergoeding (19 cent/km). Mag de werkgever eisen dat de werknemer zijn eigen privéauto hiervoor gebruikt. Of verwoord ik de vraag zo onjuist Stonedaapje?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@leonardn, dat klopt helemaal. Ik begeleid de mensen op de locatie(kinderen die door een beperking niet naar school kunnen) waar ik de kinderen heen breng. Elke dag haal ik eerste 2 kids op(vaak 30 a 40 min omrijden, voor deze kilometers krijg ik 0,19 euro per km) en in de middag ook weer naar huis.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus je haalt de kinderen op. Rijdt samen met de kinderen naar het werk. Je begeleidt ze daar. Als je naar huis gaat, zet jij de kinderen eerst thuis af?
LeonardN
5 jaar geleden
@Stonedaapje Als je nu pakketjes moest vervoeren ipv kinderen zou je dan dezelfde vraag stellen? maw is het feit dat het hier om kinderen gaat niet totaal irrelevant voor de beantwoording van deze vraag?
Inekez1
5 jaar geleden
Gaat je betaalde werktijd in op het moment dat je het eerste kind thuis ophaalt, of op het moment dat jij met de kinderen op de werkplek aankomt? Terugweg idem. En wat is de leeftijd / ontwikkeling van de kinderen? Zijn ze zindelijk, hebben ze de neiging om overal met hun vingers in en aan te zitten, spelen ze buiten in de zandbak voordat ze in jouw auto moeten, en leiden ze jou als bestuurder af of zitten ze rustig? Eigenlijk ben jij gewoon een hele goedkope taxi. Voor gewoon taxivervoer kunnen de ouders van kinderen met een beperking gewoon een vergoeding krijgen. Nu zitten de kinderen comfortabel bij een deskundige in de auto en wordt jij afgescheept met een minimale kilometervergoeding. Je zult op z'n minst moeten bedingen dat jouw werktijd ingaat op het moment dat er een kind in jouw auto stapt, dat is ook wenselijk om het risico onder de verzekering van werkgever te laten vallen (kids in jouw auto tijdens werktijd, niet ervoor of erna).
Inekez1
5 jaar geleden
LeonardN, ik zie toch wel een verschil tussen kinderen en pakketjes. Met pakketjes achterin de auto kun je lekker je muziek aanzetten, onderweg een kop koffie drinken bij een tankstation, ijsje halen, koekjes eten, bellen met je vriendin, etc etc.
Pakketjes waarvan je denkt dat ze je bekleding kunnen beschadigen zet je in de kofferbak, niet op de achterbank. Dat kun je met kinderen moeilijk doen.
LeonardN
5 jaar geleden
LoL natuurlijk is er een verschil, maar dat hoeft er voor de vraag niet te zijn. Als een werkgever niet mag afdwingen dat de werkgever zijn privéauto gebruikt, dan mag dat niet ongeacht wat dan ook.
Dan kunnen we het hele gedoe rondom wat er hier allemaal bijgehaald wordt schrappen. En de vraag doodsimpel maken.
Inekez1
5 jaar geleden
@LeonardN, de vraag is niet alleen of de werknemer de eigen auto moet gebruiken, maar ook welke vergoeding daarvoor gegeven moet worden. Van het vervoeren van pakketjes slijt je auto niet veel meer dan wanneer je met een lege auto zou rijden (tenzij het hele zware pakketten zijn), van het vervoeren van kinderen hoogstwaarschijnlijk wel. Bovendien zal het die pakketjes niet uitmaken of jij je auto wekelijks wast en stofzuigt, de kinderen (of hun ouders) zien dat wel en dus ben elke zaterdag een half uur extra aan het poetsen om die achterbank (en de deuren, de ramen, de hoofdsteunen en de achterkant van de voorstoelen) netjes te krijgen die je anders misschien nooit zou gebruiken... Geloof mij, ik heb ook in mijn leven meer dan genoeg dozen in mijn auto vervoerd en een paar keer een kleuter met syndroom van down, je wil niet weten wat zo'n kind (lief kind hoor) in een kwartier voor smeerboel kan maken in je auto. Qua schoonmaakwerk en afschrijving zijn die kids duurder per km.
LeonardN
5 jaar geleden
"maar ook welke vergoeding daarvoor gegeven moet worden" Blijkbaar lees ik dan de vraag niet goed.

Antwoorden (2)

Nee, dat mogen ze niet van jou eisen. Alleen als je een auto van de zaak rijdt, en dan nog met aangepaste zitplaatsen voor betreffende kinderen. Denk hierbij aan stoelverhogers en/of kinderzitjes. Ook dient er dan een inzittenden verzekering bij de auto te zijn.......
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Mooi antwoord, kan je er ook iets van onderbouwen middels een bron?
Inekez1
5 jaar geleden
De werkgever zou natuurlijk kinderzitjes beschikbaar kunnen stellen die je in je eigen auto kunt gebruiken.
Ook kan (moet?) de werkgever een verzekering afsluiten waarin in het vervoer van clienten / kinderen is verzekerd, dwz dat zowel kinderen, bestuurder als de auto zijn verzekerd voor de gevolgen van een ongeval tijdens werktijd. Vaak is dit meeverzekerd bij een algemene verzekering voor letsel bij kinderen, zoals scholen en kinderdagverblijven die over het algemeen hebben. Een inzittendenverzekering die je zelf afsluit bij de auto heeft alleen zin voor prive gebruik. Tenminste, mijn verzekering sluit nadrukkelijk uit dat de verzekering geldt indien de auto wordt gebruikt voor vervoer van personen of spullen onder werktijd. Ik denk dat andere verzekeraars dat ook doen.
Het betreft dus kinderen die niet naar school kunnen.
Als ik het verder goed lees, begeleid je de kinderen ook op locatie.
Nou verwachten ze ook nog dat je chauffeur bent, voor een minimale vergoeding.

Als dit klopt, kan ik kort zijn.
Lichtere zorg krijgen ouders vergoed via de gemeente vanuit de Jeugdwet.
Zwaardere zorg, bijvoorbeeld vanwege een ernstige verstandelijke handicap, krijgen ouders vergoed vanuit de Wet langdurige zorg. Beide vormen vergoeden ook het vervoer.
Je weet zelf het beste waaronder jouw doelgroep valt.
De reden waarom de werkgever jou ook kinderen laat ophalen en naar huis brengen, begrijp ik niet. Dit is niet de normale gang van zaken.
Kortom, bespreek dit met de werkgever. Geef duidelijk aan dat dit niet hoort bij de werkzaamheden. (Of het moet opgenomen zijn in het contract en door jou ondertekent).
Dat je dit niet meer wilt doen en dat de situatie anders moet worden opgelost.
Dan hoeft er ook niet meer gesproken te worden over de minimale vergoeding.
Succes.