Heb ik recht op de ziektewet?

Ik ben 17 jaar en ben ziek uit dienst gegaan vorige week. Ik had me ziek gemeld omdat ik last heb van psychische klachten (diagnose van depressie en paniek aanvallen en kenmerken van een eetstoornis, maar daar heb ik geen diagnose van). Hierdoor was werken voor mij niet meer mogelijk en mijn behandelaar vindt het ook handig om niet meer te werken tot ik het weer aankan. Nu werd ik dus net gebeld voor mijn rekening nummer zodat de uitkering van de ziektewet daarop gestort kan worden. Zonder ook maar iets van informatie van hun gekregen te hebben. Nu heb ik het gevoel dat ik helemaal geen recht heb op de ziektewet en om eerlijk te zijn heb ik er ook geen behoefte aan. Het was gewoon een bijbaantje en ja het lukte gewoon niet meer. Ook had ik mijn moeder gevraagd voor wat informatie, maar zij zegt dat ik mij nu gelijk beter moet melden. Nu weet ik even niet wat ik moet doen. Kan iemand iets meer informatie geven en misschien iets van tips over wat ik moet doen hiermee?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Het lijkt erop dat jouw ex-werkgever je ziek heeft gemeld bij het UWV. Dit is waarschijnlijk ook helemaal volgens de regels waar een werkgever zich aan moet houden.
Je kunt twee dingen doen:
1. Zelf voor informatie kijken op de website van het UVW (zie de bijgevoegde link);
2. Contact opnemen (telefonisch) met het klantencontactcentrum (KCC) van het UWV. Bij het KCC hebben ze op veel vragen het antwoord. En als men het daar niet weet, kunnen ze jouw vraag doorzetten naar een afdeling, waar ze je kunnen helpen. Deze zal dan vervolgens telefonisch contact met jou opnemen.
Het telefoonnummer van het KCC is 088 – 898 92 94. Houd wel je BSN bij de hand, want dat zal je moeten doorgeven, zodat ze je het beste kunnen helpen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is geregeld door robidus en die zijn er mee bezig, dus ik weet niet zo goed van hoe en wat en ze vertellen verder ook niks
AnnBoo8146
5 jaar geleden
Als je ziek ziek bent, heeft je werkgever de verplichting om je loon door te betalen (de eerste twee weken). Maar als je uit dienst gaat eindigt deze verplichting en is het mogelijk dat je recht hebt op een ziektewetuitkering. Deze wordt verstrekt door het UWV.
Maar de situatie is voor iedereen verschillend, waardoor het niet mogelijk is om zo een antwoord te geven op je vragen. Daarvoor kan je toch het beste contact opnemen met het UWV, of met Robidus.