Docent toets kwijt, wat zijn mijn rechten?

Hoi,
Ik had een vraagje, mijn docent is namelijk mijn toets van wiskunde kwijt geraakt. Hij beweert dat ik de toets niet heb gemaakt maar ik weet wel zeker dat ik de toets heb gemaakt. Nu is mijn vraag dus: wat zijn mijn rechten op dit moment?. Ik heb weleens gehoord dat je dan het gemiddelde cijfer krijgt ofzo?

Hoop dat iemand dit weet

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
21.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@XnAdA12309, Toets kwijt raken komt zelden voor. Kijk eerst eens in het examenreglement of er regels zijn. Kan zijn: overdoen of klasse gemiddelde. Als er geen regels zijn bepaalt de school hoe het opgelost wordt.
KeesWim
5 jaar geleden
Wat heb je nou aan een gemiddeld cijfer? Dan weet je nog niet of je de stof beheerst.

Het beste antwoord

Op geen enkele school is dit uniform geregeld. Je kunt dit dus niet vinden in de schoolgids.
Nou gebeurt het vaker dat een proefwerk 'kwijt' is.
Waarom zet ik dit tussen aanhalingstekens?
Sommigen leerlingen leveren het na afloop niet in, omdat ze op voorhand al weten dat ze het niet goed gemaakt hebben.
Soms laat een andere leerling (als grap) een proefwerk van een ander verdwijnen.
Tijdens proefwerkweken komen proefwerken wel eens terecht op een verkeerde plaats.
De leerkracht zal eerst goed moeten zoeken.
Indien het proefwerk er echt niet is, zal het opgelost moeten worden.
Als eerste is het belangrijk om te kijken of je aanwezig was. De leerkracht zegt van niet.
Elke school moet de aanwezigheid en afwezigheid van leerlingen bijhouden: per dag en per lesuur. Indien jij niet als afwezig gemeld staat (tijdens het proefwerk), dient de docent naar een passende oplossing te zoeken. Ik neem aan dat jullie bijvoorbeeld Magister hebben.
Indien jij wel aanwezig was, krijg je het voordeel van de twijfel. Meestal overlegt de docent dan met de coördinator (degene die jouw jaar controleert) om een passende oplossing te vinden.
Het meest wordt gekozen voor het opnieuw maken van een nieuw proefwerk (eventueel met anderen die afwezig waren tijdens het proefwerk door ziekte etc.).
De oplossing die jij noemt (gemiddelde van de klas) wordt zelden toegepast.
Kortom, was jij aanwezig (aantoonbaar dat je niet afwezig was), ga er maar vanuit dat je het proefwerk opnieuw moet doen.
Succes.
Als aanvulling op de reacties hier boven:
Indien het een proefwerk is dat wordt afgenomen in het examenjaar om het jaarcijfer te bepalen voor wiskunde (bijvoorbeeld voor 15%). En de andere 85% bepaald wordt door SE's (schoolexamens), vind je de regels in het PTA. Scholen zijn wel verplicht om het examenjaar voor 1 oktober telkens opnieuw te verantwoorden in het PTA.
In dit geval heb je officiële inhaaldagen.
Volgens mij gaat jouw vraag over een gewoon proefwerk. Anders had de docent een ander antwoord gegeven en jij een andere vraag gesteld.
Toegevoegd op 01 februari 2019 21:37: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vervelend ik heb di't ook een keer mee gemaakt je kunt natuurlijk altijd naar je mentor gaan maar dan wordt het jou woord tegen die van een docent en helaas kunnen je er wijnig aan veranderen probeer gewoon nog eens duidelijk te maken dat je die toesters zeker hebt gemaakt al is het maar door te bewijzen dat je op de dag van de toets aanwezig was
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Keeswim hier heb je natuurlijk wel gelijk in maar je hebt wel al meer bewijs
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
KeesWim, aanwezig zijn op de dag van de toets is wel bewijs dat je aanwezig bent. Het is zelfs verplicht per lesuur te controleren. De leerkracht heeft de taak om te kijken of iedereen in de klas zit. Sta je niet geregistreerd als afwezig, dan ben je wel aanwezig.
Verder ligt de verantwoordelijk van goed ontvangen ook bij de docent. Veel docenten laten de proefwerken ophalen door een andere leerling of laten alle blaadjes doorgeven naar voren. Dit is makkelijk op te lossen door de leerlingen hun blaadjes op de hoek van de tafel te laten leggen. Liefst omgedraaid. Zelf ophalen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jantje321, ik heb jou geen min gegeven.
Ik vind het wel lief dat je zegt dat je het zelf ook al eens hebt meegemaakt. Als je in zo'n situatie belandt als leerling, is dit heel vervelend. Groetjes!