Zitten er op je 18e consequenties aan vast als je op je opleiding jezelf een week nep ziekmeld?

Hoi,
Ik ben 18 jaar en ik geef skiles in Oostenrijk.
Nu vraagt de skischool waar ik voor werk of ik met Pasen ook nog een weekje les zou kunnen komen geven.
Ik zit in het 1e jaar van mijn 4 jarige mbo opleiding.
Ik ben officieel niet meer leerplichtig, dus zouden er consequenties aan vast zitten als ik me een weekje ziek zou meldden van school en ze zouden erachter komen dat ik eigenlijk niet ziek was?
Of zou ik misschien ook wel toestemming krijgen als ik gewoon een week vrij zou vragen? ( ik ben overigens bijna nooit ziek of afwezig)
Ik hoor graag wat jullie ervan denken!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Heb je het school- en examenreglement gelezen? Sommige scholen laten je niet overgaan naar het volgende leerjaar als je teveel lessen hebt gemist.
paulus811
5 jaar geleden
Ik snap de verleiding wel, maar dit soort 'weekjes' komen waarschijnlijk wel vaker. Je moet het gewoon goed regelen zonder smoesjes en ik zou adviseren om naar school te gaan. Overleg eventueel met school wat er mogelijk is, met Pasen zelf is de school sowieso al dicht.
Utrecht
5 jaar geleden
En stel je meld je "ziek" en er gebeurt iets tijdens je skiweek. Leg dat dan maar eens uit.

Antwoorden (1)

Van liegen is geen mens ooit beter geworden. Als je niet ziek bent, meldt je je niet ziek, zo eenvoudig is het.

Ook als je niet leerplichtig meer bent, gelden nog steeds de regels van de opleiding waarvoor je je hebt ingeschreven. Wil je verlof, dan vraag je dat aan, als die mogelijkheid volgens het schoolreglement bestaat. Krijg je geen toestemming, dan zul je je daarbij neer moeten leggen.

Bedenk dat nep-ziekmelden en dan op reis gaan een reden zou kunnen zijn om je op staande voet te ontslaan als je voor een baas zou werken.
Computoon
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
'Als je niet ziek bent, meld je je niet ziek.' Helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Plus +
Helemaal eens, niet ziek is niet ziek melden!
paulus811
5 jaar geleden
Precies, 'ziek' is geen vakantie zonder verlofaanvraag.