Is er een maximumleeffijd op de vavo?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@E1021
Iedereen vanaf 18 jaar mag/kan via het vavo een diploma voor het vmbo-tl (theoretische leerweg), havo of vwo halen. Er is geen maximum leeftijd
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/659436/verschillen-tussen-vavo-gewone-middelbare/#1739155
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/volwassenenonderwijs/vraag-en-antwoord/diploma-voortgezet-onderwijs-via-vavo
Zie verder op deze pagina het uitgebreide antwoord van @PJJMulder, die duidelijk uiteenzet welke mogelijkheden er voor je zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ouder dan 18jaar, houdt rekening met hoge kosten of gedeeltelijke eigen bijdragen.
https://www.vavoscholen.nl/w/vavoscholen-volwassen-nieuwe-kans/wat-kost-het/

Antwoorden (1)

Ik kan je daar geen sluitend antwoord op geven.
Neem contact op met vavo bij jou in de buurt. Elke vavo heeft zijn eigen regels.
Met 16 en 17 jaar kun je aangenomen worden. Met 18 jaar word je sowieso aangenomen. De ene vavo neemt je aan tot en met 22 jaar en de andere vavo tot en met 27 jaar. Dan heb je natuurlijk nog vavo opleidingen met leeftijden tussen de 22 jaar en 27 jaar.
Daarom kan ik er ook geen bron bij doen, omdat de bronnen per vavo anders zijn en ik niet weet naar welke jij eventueel wilt gaan.
Stel dat je te oud bent voor de ene probeer het dan bij een andere.
Trouwens, als antwoord op jouw andere vragen. In principe moet je tl makkelijk halen op vavo. Havo kun je dan ook aansluitend doen op vavo. Misschien met de juiste instelling zelfs verkort. Ipv 2 jaar, doe je het dan in 1 jaar. Dit is op oudere leeftijd haalbaar.
Je hebt bij de andere vraag een reactie gekregen om mbo en daarna hbo te doen.
Ikzelf vind dat ook reëel, alleen zit je dan misschien met je mbo niveau.
Ik zou er sowieso voor kiezen indien je toch besluit vavo te doen om na de havo hbo te doen. Dan kun je daarna nog een master doen op wo niveau.
Toegevoegd op 10 januari 2019 23:53: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er waren gemeentes die de leeftijdsgrens voor toelating Vavo op 27jaar wilden houden en nog nog veel meer beperkingen in wilden voeren. Dat was in de tijd dat de kosten ten laste van de Gemeente kwamen.
De Vavo is sinds 1 januari 2013 weer een zaak van de Rijksoverheid en weer officieel het voortgezet algemeen volwassenonderwijs. De Rijksoverheid stelt de grens van 27jaar niet. Op grond van Artikel 1.1.1. onder q van de Wet educatie en beroepsonderwijs (de Web) is een volwassene: een in Nederland woonachtige van 18 jaren of ouder. Een maximum leeftijd is er niet meer,er is wel een leeftijdsregeling voor tegemoetkomingen.
16 en 17jarige kunnen gedetacheerd worden via de Rutte-regeling.
Bij het Vavo Rijnmond college kun je wel tot je tachtigste voor vakken volgen vanaf niveau laatste twee klassen mavo, havo of vwo, zolang er geen andere relevante beperkingen zijn.
Zo positief hoe je @El021 een hart onder de riem steekt en hem reële mogelijkheden aanreikt om zijn doel te bereiken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Goed dat je dit vermeld!
Ik had nog gekeken bij een aantal ROC's, omdat vavo daar veelal ondergebracht is.
Wat raar om dan toch leeftijdsgrenzen tegen te komen. Nu weet iedereen in ieder geval dat deze grens niet bindend is.
Bedankt voor het complimentje. Je kunt wel altijd alleen antwoord geven volgens de officiële bronnen, maar soms is het ook goed om een persoonlijke 'link' toe te voegen.