Zijn er in Nederland nog gezinnen die hun kinderen thuis zelf les geven ipv hen naar school te sturen? Mag dat zomaar en hoe regel je dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Ja, die zijn er.

Er is ook een mooie website van. Kijk maar in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk toch,dat 1 van de ouders onderwijsbevoegdheid moet hebben,i.v.m. de leerplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag en dat kan, maar onder heel strikte voorwaarden en het is niet eenvoudig om voor elkaar te krijgen.
Kinderen hebben namelijk wel leerplicht, maar géén schoolplicht. Zolang ze onderwijs volgen en gemiddeld op het zelfde niveau als normale basisschoolleerlingen uitkomen, mag je ze ook thuis lesgeven. Maar je moet daar wel een hele goede reden voor hebben. Dat kan een bepaalde religie / levensvisie zijn, maar ook onvrede met het schoolsysteem of een kind met gebruiksaanwijzing maar overigens normale intelligentie. Niet gewoon omdat je het leuk vind en er zin in hebt.

In sommige landen is thuisonderwijs geven heel normaal, maar in Nederland drukt er nog best wel een zwaar stempel op. Vandaar dat er op dit moment naar schatting maar 200 tot 2000 kinderen thuis leskrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag niet mits degene die het onderwijs geeft bevoegd is dit te doen. In Nederland kennen we gelukkig leerplicht en dat betekend dat je tot een bepaalde leeftijd onderwijs moet genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dit afraden. Het is mogelijk maar niet ter bevordering van je kind. Een kind moet sociale omgangen hebben met leeftijdsgenoten. De ruzies, de vriendschappen, het is allemaal belangrijk voor de sociale ontwikkeling van het kind.

Mochten zij later naar de middelbare school moeten of naar het mbo/hbo/universiteit dan zullen zij moeite hebben met de stuctuur en manier van lesgeven. Ook sociale omgangen zullen onder druk staan omdat zij hier niet aan gewend zijn.

Daarnaast kan een leraar veel meer aan een kind leren dan jij als moeder (wat betreft schrijven, rekenen en aardrijkskunde). Zij hebben hier een studie voor gevolgd.