ik zit op dit moment op het HBO, kan ik gewoon niet naar school gaan maar wel ingeschreven blijven?

Ik zit op dit moment op het HBO en ik ben 18 jaar, ik heb mijn startkwalificatie al behaald, me havo diploma namelijk. Het probleem is nu dat ik het niet meer zie zitten op mijn opleiding maar ik wil pas in de zomer weer beginnen aan een nieuwe opleiding. Ik krijg wel een aanvullende beurs die een gift word als ik mijn diploma haal binnen 10 jaar en ik krijg een OV chipkaart. ik wil dit dan ook graag zo houden zonder problemen te krijgen ofzo. dus dat ik gewoon ingeschreven blijf op mijn opleiding maar niet meer naar mijn lessen ga. is dit mogelijk of moet ik toch echt gaan uitschrijven. alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Je zou het zo vol kunnen houden tot september 2019 maar dan moet je wel met enige regelmaat je hoofd laten zien bij verplichte colleges en enigszins aantonen dat je de studie nog volgt door tentamens ed te maken. Je hebt bij sommige studies zelfs te maken met een aanwezigheidsplicht. Daarnaast werk je vaak in groepsverband (afhankelijk van je studie) en zal het niet worden gewaardeerd als jij de kantjes ervan afloopt terwijl anderen heel graag hun p willen behalen (hoogstwaarschijnlijk).
Ook handig om te weten is dat je voor je studie in de meeste gevallen 4 jaar recht hebt op aanvullende beurs vanaf het moment dat je begint op het hbo. Het is nu misschien makkelijk om geld te krijgen en leuke dingen te doen en kopen maar wanneer je straks gaat afstuderen en dit bedrag ineens wegvalt zul je naast je studie (meer) moeten gaan werken om rond te kunnen komen.
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet doen! Als ze er achter komen, krijg je flinke boetes. Dat ze het ontdekken, is zeker.
Zoals ik het lees, zit je nu in het eerste jaar van het hbo.
Als je stopt met de opleiding in het eerste jaar, kun je 1 keer gebruik maken van de '1 februari regeling'. Je stopt de opleiding uiterlijk voor 1 februari.
Het enige dat je dan moet terugbetalen is het geleende bedrag. Logisch natuurlijk.
De maanden dat je wel op school hebt gezeten tellen wel mee met de 10 jaren.
Als je niet in het eerste jaar zit, werkt het anders. Je meldt je af aan de opleiding en bij duo.
Vergeet in beide gevallen niet om de ov kaart stop te zetten. Dit wordt anders ook fors beboet.
Om schoolgeld terug te vorderen moet je niet bij duo zijn, maar bij de school zelf.
Kijk goed bij de link of het dus stoppen met de opleiding is of stoppen in het eerste jaar.
Succes
Voor de gein: het niet tijdig stoppen van de ov kaart kost al €97 per halve maand. In 1 kalendermaand is dat €194. Laat jij alles doorlopen voor bijvoorbeeld 6 maanden dan ben je al uitgekomen bij €1164. Alleen de ov kaart is nu uitgewerkt!
Toegevoegd op 16 december 2018 09:26: tekst