Hoeveel graden moet het minimaal zijn in een schoolklas?

Mijn school heeft namelijk een hele slechte isolering waardoor het sowieso altijd retekoud is, maar nu hebben ze ook nog eens een slot op de verwaring gezet waardoor hij niet meer op zn warmst kan. De hele school klaagt over de kou, maar mijn school geeft vrijwel niks om leerlingen. Daarom wil ik via deze weg er misschien achterkomen of er regels zijn opgenomen of in een arbo wet voor leraren/docenten is opgenomen over de minimale temperatuur.. Ik heb zelf al even gegoogled maar ik kom niet veel verder.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.6K
Erna55
5 jaar geleden
Wat is de temperatuur die je gemeten hebt ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Erna55 , nog niet gedaan. Alleen op warme truien dag was het laatste 14,5 graden in de klas. Dat is echt mega koud als je niks doet behalve zitten, maargoed, het was ook warme truien dag. Ik ga eind van de week even een thermometer meenemen want het is echt niet uit te houden.
Bordensteker
5 jaar geleden
“Het Arbobesluit (artikel 6.1) bepaalt dat de temperatuur op de werkplek of van het product dat moet worden bewerkt niet nadelig mag zijn voor de gezondheid van de werknemer.
Hoewel er geen specifieke temperaturen worden genoemd, is wél bepaald dat werkgevers er alles aan moeten doen om gezondheidsklachten te voorkomen.”
Bron: https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/kou/arbowet
En die pagina is een publikatie van het Nederlandse Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Omdat de door de bouwer/installateur beoogde werking van de geïnstalleerde verwarming op de school van de vraagsteller met een slot ‘geknepen’ wordt, lijkt me dat de werkgever (van de docenten) “er niet alles aan doet om gezondheidsklachten te voorkomen”.
Voorts kun je uit de wet afleiden dat ‘lessen volgen’ in het kader van de wet vergelijkbaar is met kantoorwerk. Dus wat voor de leraar geldt, is ook van toepassing voor de leerlingen!
https://wetten.overheid.nl/BWBR0008498/2018-07-18#Hoofdstuk1_Afdeling3

Antwoorden (2)

In een klaslokaal kan je spreken van ‘zeer licht werk’ en dan gelden een minimumtemperatuur van 20°C en een maximumtemperatuur van 30°C. In een praktijklokaal of gymzaal verricht je zwaarder werk: daar mag de temperatuur dus een stuk lager.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Let op... dit zijn BELGISCHE regels !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel! ook al zijn het idd Belgische regels geeft het wel een richting waarin ik het moet zoeken, aangezien Nederland niet echt hele duidelijke regels heeft.
Minimaal 19° C.
Het Programma van Eisen – Frisse Scholen van de Rijksdienst Ondernemend Nederland dient als leidraad voor opdrachtgevers van nieuw- en verbouw van scholen (schoolbesturen en gemeenten). Dit programma stelt: “De operatieve temperatuur (combinatie van de luchttemperatuur en stralingstemperatuur) ligt in het stookseizoen (beneden een gemiddelde buitentemperatuur van 10°C) tussen 19 en 25°C."
In de wet- en regelgeving zijn geen duidelijke normen opgenomen over de temperatuur in een klaslokaal. Wel worden er algemene richtlijnen gegeven, zoals dat de temperatuur behaaglijk moet zijn. Dit is in de praktijk vaak lastig te realiseren, aangezien niet iedereen warmte en kou op dezelfde manier ervaart.
De optimale temperatuur voor hersenactiviteit is 20°C. Een aangename temperatuur in scholen ligt tussen 18 en 22°C. Vanaf 25°C neemt de behaaglijkheid af en wordt het prestatievermogen minder.
SimonV
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk of het nou wetgeving is of richtlijnen zijn. De laatst toegevoegde link spreekt weer over richtlijn, net als het stuk wat ik in mijn antwoord gebruikte. https://www.aob.nl/nieuws/juridisch-advies-koud-in-de-klas/ (die dus ook die bron aanhaalt zie ik nu).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ah oke, die 18 graden word in ieder geval sowieso niet gehaald, dank voor de duidelijke reactie!!
SimonV
5 jaar geleden
Het zijn richtlijnen, er is geen wetgeving over de temperatuur in een klaslokaal.
Het genoemde Programma van Eisen is ook een richtlijn (die je aan een schoolbestuur zou kunnen voorleggen).