Kan ik wiskunde volgen op het MBO/HBO als ik niet op de middelbare school het vak heb gekozen?

Hallo,

Ik zit nu in de 4e klas van mavo, dus in mijn examenjaar. Ik heb na de derde klas geen wiskunde meer gehad, omdat ik het heb laten vallen. Ik wil na mijn examens proberen door te stromen naar de havo en dan naar het HBO. Als dat niet lukt, wil ik via mbo niveau 4 in 2 jaar doorstromen naar het HBO. Mijn vraag is nu: is er een mogelijke kans, dat ik op het mbo of hbo wiskunde kan volgen als vak, aangezien ik op de middebare school daar geen examen van heb afgelegd?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Dat hangt ervanaf. Veel opleidingen stellen eisen aan de vooropleiding. Als wiskunde een eis is en je hebt er geen examen in gedaan, kun je niet aan die vervolgopleiding beginnen want dan is je kennisniveau niet toereikend als startpunt voor de vervolgopleiding.
Als je bijv. vanuit mavo de koksopleiding wil gaan volgen, heb je geen wiskunde nodig als vooropleiding. Wil je laborant worden, wat ook kan op mbo-niveau dan moet je wiskunde of nask gedaan hebben als eindexamenvak op de mavo.
Toegevoegd op 08 oktober 2018 17:15: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Mijn dochter heeft wiskundebijlessen gehad in de vakantie en mocht daarna naar de Havo.
Je kunt het overleggen met de schoolwaar je heen wilt. Persoonlijk gesprek aanvragen.
Dat is afhankelijk van de opleiding die je wil gaan doen.

Voor de havo:
Drie van de vier profielen op de havo hebben verplicht wiskunde. Het is afhankelijk van de school waar je heen wil, of ze dit ook als harde eis hebben. Het kan zijn dat ze je gaan verbieden één van deze profielen te kiezen. Het profiel dat overblijft is Cultuur & Maatschappij. Daarin is wiskunde niet verplicht, maar zit je met vakken als Geschiedenis, Frans/Duits en op veel scholen een creatief vak als Tekenen of Muziek. Dit is een prima profiel om een havo-diploma mee te halen, maar je kan dan niet meer naar technische opleidingen op het hbo, die stellen vaak NT of NG als profieleis.

Voor het mbo:
Allereerst vraag ik me af hoe je van plan bent een mbo-4 opleiding af te ronden in twee jaar. De meeste opleidingen duren drie jaar, sommige vier, en bieden geen versneld traject aan voor iemand die net van de mavo komt. Dat is ook bijna onmogelijk voor iemand zonder vrijstellingen. Vraag dit heel goed na.
Verder is het een kwestie van kijken op de websites van de mbo-instellingen in je regio. Zij zullen bij de opleidingen die je wil doen toelatingseisen hebben staan. Soms staat daar inderdaad wis- of natuurkunde bij. Vaker staat dit er niet bij. Veel economische opleidingen hebben bijvoorbeeld helemaal geen harde eis voor economie in je pakket.
Nog een laatste opmerking: mbo's mogen tegenwoordig niemand meer weigeren als deze aan de toelatingseis voldoet. Als je je voor 1 april aanmeldt, moeten ze je plaatsen. Dit geldt niet voor opleidingen met een verlengde toelating, zoals analist of sport&bewegen.