Klopt het dat kennis van grammatica niet getoetst wordt bij het eindexamen Nederlands op VMBO TL niveau?

Ter voorbereiding op het staatsexamen proberen ik te ontdekken wat je nu precies moet weten.
Moet je bijvoorbeeld persoonsvormen of bijzinnen kunnen aanwijzen? En hoe zit het met spelling?

5 jaar geleden
1.5K
Erna55
5 jaar geleden
Kijk eens in het eindexamen vmbo tl uit 2018.
https://www.examenblad.nl/examen/nederlands-gl-en-tl-vmbo/2018

Antwoorden (2)

Het Centraal Eindexamen van Nederlands bestaat eigenlijk altijd uit teksten.Deze vragen bestaan heel veel uit meerkeuze vragen. Maar het zou Nederlands niet zijn als je ook open vragen hebt. Bij open vragen wordt er natuurlijk wel getest op spelling.

Je hoeft dus niet het lijdend voorwerp te kunnen aanwijzen door er streepjes en dergelijken onder te zetten. Maar je moet er wel goed op letten dat je de zin begint met een hoofdletter, alle (werk-) woorden goed schrijft en je de zin eindigt met een punt.

Je kan ook even een oud examen proberen en inzien op Examenblad.nl
https://www.examenblad.nl/examen/nederlands-gl-en-tl-vmbo/2017/vmbo-tl
5 jaar geleden
Ja en nee. Er zal niet aan je gevraagd worden om zinnen te ontleden. Het grootste deel van je examen bestaat uit teksten met meerkeuzevragen.

Er zit echter ook een schrijfopdracht in het examen. Hierbij wordt je wel degelijk gecorrigeerd op taalgebruik, spelling en grammatica. Afgelopen jaar kon je hier 13 van de 51 punten op halen. Van die dertien punten waren er vijf voor taalgebruik.

Overigens staat er in het correctievoorschrift van Nederlands de volgende regel:
"Bij de tekst(en) met vragen worden, gelet op de aard van de opgaven, geen punten
afgetrokken voor spelfouten. Voor idiomatische en grammaticale oneffenheden geldt
hetzelfde, tenzij het antwoord er minder juist of zelfs fout door wordt."

Met andere woorden, je mag bij je open vragen niet gecorrigeerd worden op taalgebruik.