Mag ik op een HBO studie (HvA) een tentamen herkansen waarvoor ik al een voldoende heb gehaald?

Ik wil graag een tentamen herkansen van mijn 2e jaar (ik zit nu in mijn 3e jaar). Dit omdat ik een hoger eindgemiddelde nodig heb. Ik heb alle vakken van het 2e jaar al wel met een voldoende afgesloten, maar ik zou ze dus wel nog graag overdoen voor een beter cijfer. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.9K
Utrecht
5 jaar geleden
Dat zal je echt bij de coördinator van je opleiding moeten vragen. Daar kan hier op het forum niemand een bindend antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij sommige Hoge scholen en universiteiten kan men zich aanmelden voor een herkansing om een hoger cijfer te halen. Maar pas op: ook kan de regel worden gehanteerd dat het laatste cijfer telt, ook als dat lager is dan het cijfer van de eerste poging.

Antwoorden (1)

Bij de Hogeschool van Amsterdam mag een toets twee keer per studiejaar worden gemaakt. Elk studiejaar heb je volgens het tentamenrooster twee gelegenheden om toetsen, assessments en opdrachten te maken of verslagen in te leveren ook als je een voldoende hebt gehaald.
1. eenmaal regulier - aan het eind van het blok waarin je de lessen van het studieonderdeel hebt gevolgd;
2. eenmaal als herkansing - in de herkansingsperiode in het blok ná het blok waarin je de lessen van dit studieonderdeel hebt gevolgd.
Je kunt dus zelf bepalen of het zin heeft je in te schrijven voor een herkansing. Kijk in het rooster.hva.nl wanneer de inschrijfperiodes voor herkansing zijn, of je herkansing wel aangeboden wordt. Het kan zijn dat in jouw situatie de inschrijfperiode al verstreken is.
Bij deelname aan een herkansing geldt het laatste cijfer ook als dit een lager cijfer is.
Meedoen aan een herkansing kent ook veel nadelen.
Bedenk dat als je verhinderd bent om te komen of te laat bent omdat je bv de trein mist, je verslapen hebt (zul je net zien) of je fiets een lekke band krijgt, je reguliere inschrijving als deelname aan de herkansing geldt. Dus wil je geen risico lopen of ben je niet voor 100% zeker van een hoger cijfer? Nooit doen.