Kan ik een VOG opnieuw gebruiken voor hetzelfde soort werk?

Ik heb aan het begin van het jaar stage gelopen in de ouderenzorg (somatiek). Hiervoor heb ik een VOG aangevraagd. Nu heb ik een (vakantie)baantje in de ouderen/gehandicaptenzorg en heb hiervoor opnieuw een VOG moeten aanvragen.
Na de zomervakantie ga ik opnieuw stage lopen. Dit ook weer in de ouderenzorg (PG) maar weer bij een andere instelling. Voor deze instelling moet ik ook een VOG hebben/aanvragen. Dit komt er dus op neer dat ik in een jaar tijd 3 keer een VOG moet aanvragen. Ik vind dit een beetje veel van het goeie dus vroeg met af of ik een VOG niet meerdere keren kan gebruiken.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4K
ronron1212
5 jaar geleden
De VOG komt in het bezit van de organisatie waar je voor werkt.
Dus ja je moet weer een nieuwe aanvragen met het formulier dat je werkgever je verstrekt deze moet ook de VOG betalen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In principe is een VOG die aangevraagd is door de werkgever onbeperkt geldig zolang je in dienst bent bij dezelfde werkgever.
Er is een uitzondering namelijk: in de kinderopvang is het de gewoonte dat er na twee jaar een nieuwe aangevraagd moet worden. De kosten worden altijd vergoed.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voor een VOG-aanvraag via de gemeente betaalt u €41,35. Als de aanvraag door uw (toekomstige) werkgever, die de VOG van u verlangt, wordt gestart via internet betaalt u €33,85. U betaalt voor de kosten die de gemeente en Justis maken wanneer ze uw aanvraag in behandeling nemen. U betaalt dus niet voor de VOG, maar voor de afhandeling van uw aanvraag.
De VOG moet, in opdracht van de werkgever, aangevraagd worden door de werknemer zelf en kan dus niet via de werkgever aangevraagd worden.
Meestal vergoedt de werkgever die de VOG eist naderhand alle kosten, maar dat is geen wet van Meden en Perzen.
https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-gedrag/vraag-en-antwoord
https://www.justis.nl/producten/vog/faq/faq-over-vog-np/
https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/justitie/vog/

Antwoorden (2)

Strikt genomen is een VOG alleen "geldig" op het aanvraagmoment. Want alle strafbare dingen die je zou doen na dat moment worden niet meer meegenomen. Die zouden echter (afhankelijk van het soort feit) wel meegenomen worden als je later een nieuwe VOG aanvraagt.

Maar op internet heb ik gelezen dat bij een bepaald onderdeel van Rijkswaterstaat er genoegen mee genomen wordt als de VOG niet ouder is dan een half jaar.

Mijn advies is daarom: leg de vraag aan de instelling voor. Ik kan me voorstellen dat deze accoord gaat met een VOG voor hetzelfde werk, mits niet ouder dan 1/2 jaar.

Voor de kosten hoef je de aanvraag van een nieuwe niet te laten. Het is gebruikelijk dat deze door de werkgever worden vergoed want hij wil dat jij een VOG hebt.
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zie echt niet wat er zo fout is dat er een min moet verschijnen. Je kunt altijd vragen, als het om dezelfde werkgever gaat, niet geschoten is altijd mis.
Bij continue screening in de kinderopvang moeten stagiaires, uitzendkrachten en vrijwilligers
elke twee jaar een nieuwe VOG aanvragen.
Aan de Verklaring Omtrent Gedrag (de VOG) is geen geldigheidsduur verbonden, het is een momentopname.
Meestal is de werkgever de aanvrager van de VOG en deze bepaalt hoe recent de VOG moet zijn.
Je zult dus bij iedere nieuwe werkgever een VOG aan moeten vragen, als deze erom mag vragen.