Kan ik een VOG opnieuw gebruiken voor hetzelfde soort werk?

Ik heb aan het begin van het jaar stage gelopen in de ouderenzorg (somatiek). Hiervoor heb ik een VOG aangevraagd. Nu heb ik een (vakantie)baantje in de ouderen/gehandicaptenzorg en heb hiervoor opnieuw een VOG moeten aanvragen.
Na de zomervakantie ga ik opnieuw stage lopen. Dit ook weer in de ouderenzorg (PG) maar weer bij een andere instelling. Voor deze instelling moet ik ook een VOG hebben/aanvragen. Dit komt er dus op neer dat ik in een jaar tijd 3 keer een VOG moet aanvragen. Ik vind dit een beetje veel van het goeie dus vroeg met af of ik een VOG niet meerdere keren kan gebruiken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Strikt genomen is een VOG alleen "geldig" op het aanvraagmoment. Want alle strafbare dingen die je zou doen na dat moment worden niet meer meegenomen. Die zouden echter (afhankelijk van het soort feit) wel meegenomen worden als je later een nieuwe VOG aanvraagt. Maar op internet heb ik gelezen dat bij een bepaald onderdeel van Rijkswaterstaat er genoegen mee genomen wordt als de VOG niet ouder is dan een half jaar. Mijn advies is daarom: leg de vraag aan de instelling voor. Ik kan me voorstellen dat deze accoord gaat met een VOG voor hetzelfde werk, mits niet ouder dan 1/2 jaar. Voor de kosten hoef je de aanvraag van een nieuwe niet te laten. Het is gebruikelijk dat deze door de werkgever worden vergoed want hij wil dat jij een VOG hebt.

Aan de Verklaring Omtrent Gedrag (de VOG) is geen geldigheidsduur verbonden, het is een momentopname. Meestal is de werkgever de aanvrager van de VOG en deze bepaalt hoe recent de VOG moet zijn. Je zult dus bij iedere nieuwe werkgever een VOG aan moeten vragen, als deze erom mag vragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100