Wat moet je doen om op niveau 4 te komen via kader?

Kun je via kader naar niveau 4 gaan? Zo ja wat moet je daarvoor kunnen of wat moeten je cijfers zijn.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
16.8K
MarBet
5 jaar geleden
Met vmbo kader heb je toelatingsrecht tot niveau 4 opleiding. Dit betekent dat je niet geweigerd mag worden voor de niveau 4 opleiding. Daarvoor is het wel belangrijk je voor 1 april aan te melden en aan eventuele verplichte intakeactiviteiten mee te doen. Sommige opleidingen hebben een paar extra eisen, bijvoorbeeld een technische opleiding kan vereisen dat je wiskunde en natuurkunde hebt gehad en voor een creatieve opleiding moet je misschien aantonen dat je aanleg hebt voor creativiteit. Maar de meeste opleidingen hebben dat niet (het is landelijk bepaald welke opleidingen extra eisen mogen stellen).
En wat moet je ervoor kunnen: ondanks dat je toelaatbaar bent, zou ik je wel adviseren te overwegen of niveau 4 de juiste stap is. Als kader je gemakkelijk afgaat en je hoge cijfers haalt, denk ik dat je het zeker moet doen. Maar als je best wat moeite hebt met kader, zou ik adviseren eerst niveau 3 te doen. Meestal kun je daarna in 1-2 jaar een niveau 4 diploma halen.

Antwoorden (4)

1. Doorstromen via TL/GL [Mavo]
2. Naar school gaan en je best doen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het enige wat je moet doen, is slagen voor vmbo-kader. Dan voldoe je aan het (minimale) startniveau voor een opleiding op mbo4-niveau.
..

In aanvulling: er gaan vanuit kader meer leerlingen naar een opleiding op mbo3- dan op mbo4-niveau. Verder zijn er vervolgopleidingen die eisen stellen aan de cijfers maar voor de wet is 'kader' op zich (net) voldoende om aan mbo4 te kunnen beginnen. Als je twijfelt of je goed genoeg kunt leren, kun je na kader vmbo-t gaan doen. Lukt dat ook zonder moeilijkheden, dan weet je het zeker.
Kleine aanvulling/correctie: op internet lees ik niet dat scholen de mogelijkheid bieden om na het examenjaar op kaderniveau er nog een jaar aan vast te plakken op tl-niveau.
Wel is er voor theoretisch goed presterende leerlingen de mogelijkheid om tussentijds over te stappen van kader naar theoretische leerweg. Dat is (afgaand op hetgeen ik op internet lees) niet veel moeilijker maar in iederr geval wel meer, je moet in meer algemene vakken examen doen dan bij kader. Als je goed bent in leervakken zal de school zo'n tussentijdse overstap van kader naar theoretische leerweg misschien zelf voorstellen. (Doe anders navraag). Omdat je ook op het mbo de nodige algemene vakken krijgt, is dat misschien de beste voorbereiding.
Toegevoegd op 24 juni 2018 15:37: tekst
Computoon
5 jaar geleden
MarBet
5 jaar geleden
+
Kan dat, na vmbo kader naar vmbo t gaan? Je hebt dan toch al een vmbo diploma?
Computoon
5 jaar geleden
Heb nog eens verder gezocht. Ben inderdaad niet die mogelijkheid tegengekomen. Wel bieden de scholen aan goed presterende leerlingen de mogelijkheid aan om tussentijds over te stappen van kader naar theoretische leerweg. Tl doet in 6 algemene vakken examen, kader in 4 maar (als ik af moet gaan op hetgeen op internet te lezen is) is er geen groot gat qua moeilijkheidsgraad.
Je kunt een mbo-4 opleiding volgen als je je kader diploma behaalt. Mocht je niet aangenomen worden en als advies krijgen met niveau 3 te beginnen, dan kun je dit eventueel verkort doen. Dat zou dan de kortste weg zijn omdat dit binnen 12 a 15 maanden kan bij bepaalde onderwijsinstellingen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je diploma halen dan kan het meestal wel maar als er veel inschrijfingen zijn kun je het beste op niveau 3 brginnen en dan verder doorstromen