Hoeveel uur moet iemand opnemen bij 50 procent ziekte met volledige opbouw van vakantiedagen?

Medewerker is 50% ziek, er is geen CAO. Medewerker neemt vrij/vakantie maar er wordt maar 50% vakantie uren afgeschreven. Waar vind ik daar meer informatie over?

2.2K
ronron1212
5 jaar geleden
De opname is gelijk aan het aantal dagen dat iemand opneemt.

Antwoorden (1)

Als 100 procent vakantiedagenopbouw bij ziekte is overeengekomen, moeten de uren ook 100 procent van het vakantiedagentegoed worden afgeschreven. Dus niet alleen de uren over de tijd die de zieke in deeltijd werkt.
Dus stel: normale werktijd is 40 uur per week. Zieke werkt 20 uur per week en neemt een week vrij. Dan moeten 40 uur van het tegoed worden afgeschreven. Opbouw heeft immers ook "voltijds" plaatsgevonden.
(...) "De  wetgeving, die op 1 januari 2012 is ingegaan, zorgt er voor dat werknemers die langdurig ziek zijn recht houden op hetzelfde aantal vakantiedagen als niet-zieke werknemers. Deze wijziging is noodzakelijk geworden door uitspraken van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen.

De volledige vakantieopbouw bij ziekte geldt alleen voor de wettelijke vakantiedagen. In een arbeidsovereenkomst of cao kunnen andere afspraken staan over eventuele extra vakantiedagen. Die worden ook wel bovenwettelijke vakantiedagen genoemd.

Voor arbeidsongeschikte werknemers die gedeeltelijk hun eigen werk (de bedongen arbeid) kunnen verrichten, zullen bij het opnemen van de minimumvakantie de vakantiedagen voor de gehele arbeidsduur, en niet alleen voor de uren dat er daadwerkelijk arbeid wordt verricht, in mindering gebracht kunnen worden op de minimum vakantieaanspraken. Dit is het gevolg van het vervallen van de beperkte opbouw.(...)"
Toegevoegd op 17 mei 2018 17:08: bron
Computoon