Wat maag je precies allemaal doen als anesthesiemedewerker?

Mag je ook spreekuren ofzo doen en is er veel werk in te vinden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Als je met spreekuur een gesprek bedoelt zoals huisartsen of specialisten het doen om te proberen vast te stellen wat het beste voor de patiënt is, dan is het antwoord: neen. Zo’n soort spreekuur houdt een anesthesiemedewerker niet.
De anesthesiemedewerker is geen arts maar iemand die een 3,5 jarige opleiding op hbo-niveau gevolgd heeft om uitvoering te geven aan de anesthesie zoals die is voorgeschreven door de anesthesioloog. Dat kan zijn direct na een havo-opleiding of na een opleiding verpleegkunde of andere mbo/hbo-opleiding. Opleiding op Hbo-niveau betekent dat de opleiding feitelijk géén formele HBO opleiding is.
De taken van de anesthesiemedewerker zijn o.a. als volgt:
brent alles in gereedheid voor de anesthesie: controleert apparatuur en bereidt en controleert medicatie.
Haalt de patiënt, stelt hem op zijn gemak en brengt deze naar de operatiekamer en sluit de bewakingsapparatuur aan. Roept de anesthesioloog cq het operatieteam.
Tot de taken behoren ook het bewaken van de vitale lichaamsfuncties (zoals hartslag en ademhaling), het bijhouden van de gegevens en het rapporteren aan de anesthesioloog van onverwachte veranderingen.
Wanneer de operatie klaar is wordt de anesthesie afgebouwd. De anesthesiemedewerker brengt de patiënt naar de uitslaapkamer en draagt de zorg over aan de uitslaapkamerverpleegkundige.

Het komt voor dat de anesthesiemedewerker een korte aanvullende training heeft gevolgd om het anesthesie-gesprek voor en na de operatie uit te voeren. De Pre Operative Screening met anesthesiologische supervisie op afstand.
Tijdens het intakegesprek wordt o.a. de gezondheidstoestand van de patiënt in kaart gebracht. De Nederlandse richtlijnen zijn duidelijk, de anesthesioloog dient aanwezig te zijn bij de in- en uitleiding en mag dit niet helemaal overlaten aan de anesthesiemedewerker. De anesthesiemedewerker doet dus geen zelfstandig spreekuur, zoals u het noemt. Dat het in de dagelijkse praktijk gebeurt, betekent niet dat dit is toegestaan. De anesthesiemedewerker mag wel aanwezig zijn bij de inleidingsgesprekken
Er zijn momenteel legio vacatures voor anesthesiemedewerker, zowel voltijd als deeltijd.
https://www.indeed.nl/Anesthesiemedewerker-vacatures
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus het in slaap brengen mag ik niet doen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als anesthesiemedewerker assisteer je de anesthesist bij het onder narcose brengen van de patiënt of bij het aanbrengen van plaatselijke verdoving. De nadruk op het beroep ligt op assisteren, niet op zelfstandig iemand onder narcose brengen.
Voor je aan de opleiding begint zul je goed moeten onderzoeken of je een opleiding op HBO-niveau aan kan.