Wat is het verschil tussen de vakkenpakketten van het Gymnasium?

dus, C&M, E&M, N&G en N&T

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
Erna55
5 jaar geleden
Zoekterm op google intypen geeft o.a. https://www.studiekeuze123.nl/wegwijzer/profiel-kiezen/welk-profiel-kan-ik-kiezen/profielen-wat-zijn-de-verschillen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.blariacum.nl/index.php/onderwijs/vwo/vwo-profielen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oh, ik zie trouwens dat je graag tolk wilt worden. C&M zou daarom een goed profiel kunnen zijn, want daarin kun je veel talen kiezen. Maar ik zou toch echt het meest gaan voor de vakken die je leuk vindt en je nog niet al te zeer richten op het worden van tolk. ;)

Antwoorden (1)

C&M en E&M zijn maatschappijgerichte profielen. In beide profielen is geschiedenis een verplicht vak. Bij E&M is daarnaast economie verplicht. Vaak wordt C&M gezien als een kunst- en talenprofiel. E&M is (je raadt het al), vooral economisch.
N&G en N&T zijn meer technisch gericht en daarom is in beide profielen scheikunde verplicht. Bij N&T is ook natuurkunde verplicht. Vaak wordt N&G als zorgprofiel beschouwd en N&T als technisch.
Welke vakken je verder in deze profielen kunt kiezen, is afhankelijk van de school waarop je zit. Dit kan heel erg verschillen; sommige scholen bieden veel vakken aan en andere niet. Wel is het een landelijke regel dat je minstens één vreemde taal moet kiezen (Latijn/Duits/Frans). Je kunt ook meerdere vreemde talen kiezen, bijvoorbeeld Grieks erbij of Duits en Frans allebei.
Verder is het verplicht een wiskunde te kiezen. Je kunt op de meeste scholen in alle profielen Wiskunde B kiezen. Wiskunde B is technischer en wordt over het algemeen als de moeilijkste wiskunde gezien. In C&M, E&M en N&G kun je ook wiskunde A kiezen. Dat is voor veel leerlingen makkelijker. Daar zit trouwens ook kansberekening bij. Mocht je echt heel veel moeite hebben met wiskunde, dan kun je in C&M ook wiskunde C kiezen, maar dat is niet aan te raden, want dan wordt je uitgesloten van veel universitaire studies. Als je wiskunde echt hé-le-maal het ding vindt, kun je ook wiskunde D kiezen, maar dan moet je ook wiskunde B hebben. Die wiskundes werken namelijk samen. Maar wiskunde D is wel echt voor de wiskundefanaten, hoor. ;)

Tot slot zou ik je als tip willen geven om vooral de vakken te kiezen die je leuk vindt en niet al te veel te letten op studies. Vaak horen de studies die je later leuk zult vinden automatisch bij het profiel dat je hebt gekozen. Vaak kun je een studie ook met alle profielen doen. Zo kun je bijvoorbeeld altijd nog een economische studie doen, ook al heb je N&T gekozen.
Ik hoop maar dat je hier iets aan hebt, als je nog vragen hebt, hoor ik het graag!