Vriendjespolitiek bij het weggeven van een functie na sollecitatie process mag dat?

Iemamd en een aantal van de collega's in mijn omgeving heeft voor een bepaalde functie intern gesolliciteerd.
Na amper 4 dagen wistrn ze al wie het werdt.
Deze persoon is en bevriend met een van de gesprekspartners tijdens het gesprek.
Deze persoon is niet bekwaam genoeg voor deze functie. Hij heeft niet de papieren die voor deze fuctie nodig is. En dat terwijl de andere gegadigden dit wel hebben. En de vermpedes blijken juist te zijn dat de vacature al vergeven was voor het gesprek. Aan de desbetreffende persoon natuurlijk.
Mag dit? Kan dit? En wat kunnen zij er aan doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.9K
ronron1212
5 jaar geleden
Niets wat je moet het kunnen bewijzen wat je zegt en ook nog war maken ondanks dat iemand wel of geen papieren heeft niet goed genoeg is.
TurfGraver
5 jaar geleden
Hoe denk je dat de meeste managment functies worden ingevuld?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Niet wat je bent, maar wie je kent : ons-kent-ons.
LeonardN
5 jaar geleden
@ronron1212 Ook al zou je "het"(?) kunnen bewijzen, dan sta je nog met lege handen, er is namelijk geen wet die bepaalt dat de meest geschikte voor een baan (of zijn minst iemand die geschikt is) de baan moet krijgen. Dus zelfs als je een interne mail onderschept waarin de directeur aan de HR-top mededeelt dat Jantje, waarvan de directeur weet en zegt dat deze niet geschikt is en minder geschikt dan Pietje, zelfs dan kan je nog niks beginnen.
MarBet
5 jaar geleden
Volgens mij kun je pas iets doen als er aantoonbaar sprake is van discriminatie. Ik lees in je vraag niet dat daar sprake van is.
Uiteindelijk bepaalt de sollicitatiecommissie wie zij het meest geschikt vinden. Als het inderdaad zo is dat de persoon niet bekwaam is, dan zal dit na verloop van tijd blijken en zal de commissie inzien dat dit niet zo’n handige zet was.
Als vooraf in feite de vacature al vergeven was, is dat natuurlijk niet netjes, maar dat neemt niet weg dat een match met het team ook een erg belangrijke rol speelt in een sollicitatie, omdat dit bepalend kan zijn voor de werksfeer.

Antwoorden (3)

Niets aan te doen. In het hoogste segment van politiek en bedrijfsleven worden heel veel functies toebedeeld aan "vriendjes".

Onrechtvaardig? Ja. Functies zouden moeten worden toebedeeld op basis van de competenties die nodig zijn voor een functie. En bij het selectieproces zouden meerdere mensen van diverse afdelingen betrokken moeten zijn die ieder op basis van objectieve criteria (denk ook aan externe testen) hun keuze maken.

Maar niets menselijks is ook het bedrijfsleven vreemd. En bewijs leveren dat de keuze is gevallen op een persoon op basis van het "vriendjescriterium" is vrijwel onmogelijk. Er zal altijd een andere "reden" worden gegeven. Wat denk je van vage zaken als: "Past het beste in ons team", "we hebben een goed gevoel bij hem/haar"...
Ja, het mag. Ja, het kan - hetgeen je zelf al geconstateerd had.
Toegevoegd op 23 juli 2018 18:27: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Ja dat mag, uiteindelijk maakt de directeur of de directie uit wat er gebeurt in een bedrijf en zolang de baan wettelijk gezien geen kwalificaties vereist mag de verantwoordelijke in een bedrijf iedereen elke baan toespelen.
---
Mag dit? Kan dit? En wat kunnen zij er aan doen?

Ja. Blijkbaar. Niks.
Toegevoegd op 23 juli 2018 18:00: tekst
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Het antwoord klopt. Daarom een plus, ter compensatie van de min.
Netjes is het volstrekt niet,maarof je er wat aan kunt doen hangt af van het bedrijf waar je werkt.
Grote bedrijven en overheidsorganisaties hebben vaak wel een bezwaar- of klachtenprocedure waar je dit aan de orde kunt stellen.
Of je daar uiteindelijk beter van wordt is wel de vraag.
Het beschadigt vaak wel de relaties, en of het besluit wordt herzien moet je maar afwachten.