VWO op volwasseneonderwijs mogelijk na afronding Diploma MBO 4?

Hallo Beste lezer,

Ik vraag me af of het mogelijk is om na een MBO 4 diploma misschien VWO Te gaan doen op het Vavo? Ik rond dit jaar mijn MBO 4 diploma af en zou graag naar het VWO gaan omdat je voor geneeskunde een vwo diploma moet hebben met de profiel N&G of N&T... In het verleden heb ik bewust de keus gemaakt om niet via Mavo/havo/vwo te gaan omdat me altijd gezegd werd dat je via het MBO ook je doel kan bereiken en dat het misschien ook een veiligere weg is om te belopen als (Vmbo'er). Op het vmbo heb ik overigens wel sector zorg & welzijn gekozen, omdat ik in m'n achterhoofd nog altijd m'n grote droom had om geneeskunde te kunnen/mogen studeren.

Alvast bedankt voor jullie tips en antwoorden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (2)

Alles is mogelijk als je wilt en er geschikt voor bent.
Neem contact op met de Vavo als je wilt weten wat de beste route voor je is.
6 jaar geleden
Een andere eventuele mogelijkheid is ook een Colloquium doctum (je moet hiervoor 21 zijn wanneer de opleiding begint):

Ik heb dit onderstaande gekopieerd van de UVA website, maar dit wordt volgens mij wetterlijk verplicht aangeboden bij alle universiteiten als optie. De eisen kunnen wel verschillen per universiteit

Heb je niet het juiste diploma om toegelaten te worden tot een universitaire opleiding (dus een vwo-diploma of een hbo-diploma), dan bestaat er de mogelijkheid om via een colloquium doctum toegelaten te worden. Een colloquium doctum biedt mensen van 21 jaar of ouder, die onvoldoende vooropleiding hebben, de mogelijkheid toch te kunnen studeren.

Het colloquium doctum voor Geneeskunde bestaat uit het behalen (of overleggen) van de onderstaande vwo-deelcertificaten: biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde A of B, Nederlands en Engels. Behalve vwo-certificaten accepteren wij (voor de exacte vakken) ook CCVX-certificaten (zie: www.ccvx.nl).

Om te kunnen starten met de opleiding Geneeskunde moet je op 15 juli 2018 het colloquium doctum hebben behaald.

Succes!

Bron:
http://www.uva.nl/programmas/bachelors/geneeskunde/toelating-en-inschrijven/toelating-numerus-fixus/toelating-numerus-fixus.html