Hoeveel inspraak hebben ouders bij een schoolkeuze?

Onze zoon van 7 heeft van jongs af aan een achterstand in praten en vermoeden was dat hij licht autisch is
Hij is toen van de kleuterschool naar het kdc gegaan heeft allemaal onderzoeken gehad en is inderdaad licht autisch en heeft een spraak achterstand zijn leer vermogen is goed zelfs boven gemiddeld
Op advies van hun is hij naar een sbo school gegaan
Maar wij zijn niet te spreken over deze school hij zit er nu twee jaar op en werd veel gepest en werd niks tegen gedaan
Elke keer als hij thuis komt heeft hij veel driftbuien daardoor ook zijn we erachter gekomen dat hij al een jaar geen logopedie krijgt terwijl hij dat elke week zou krijgen
Hij praat nu wel goed daar is hij behoorlijk in vooruit gegaan uit zich zelf
Wij willen hem graag naar een reguliere basisschool hebben omdat wij van mening zijn dat hij daar veel beter op zijn plek zou zitten
Het gaat om een klein schallige school met hooguit 8 kinderen in de klas zijn broer gaat ook naar deze school
Alleen de sbo werkt behoorlijk tegen en wil er niks van weten
De basis school neemt 1 op 1 het advies over van De sbo en wil hem niet aannemen
Nu mijn vraag hebben wij als ouders niks in te brengen ?
Kunnen wij er niks tegen doen ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
milenaa
6 jaar geleden
Misschien heb je wat aan dit artikel
https://www.volkskrant.nl/binnenland/duizenden-kinderen-zitten-volstrekt-onnodig-thuis~a4387972/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hij werd veel gepest en daar werd niets aan gedaan. Weet je waarom hij gepest werd en waarom de school niet ingegrepen heeft?
Elke keer als hij thuis komt heeft hij veel driftbuien, maar hij praat goed volgens jullie. Is het niet zo dat jullie denken dat hij goed praat, omdat jullie hem in de loop der tijd beter zijn gaan begrijpen, maar dat anderen hem nog niet zo goed verstaan en dat hij daardoor gefrustreerd raakt, wat als gevolg heeft dat hij driftbuien krijgt en agressief wordt?
Na een jaar kwamen jullie erachter dat hij geen logopedie krijgt, krijgt hij dat werkelijk niet, of krijgt hij dat in groepsverband en niet individueel? En hoe kan het, dat jullie hier zo laat achter kwamen?
Jullie vinden dat hij hier niet op zijn plek is, maar zal hij dat op het reguliere onderwijs wel zijn? Zijn broer zit ook op deze school, zal hij wel het niveau aankunnen wat zijn broer haalt? Zo niet, dan is de kans aanwezig dat hij daardoor weer gefrustreerd raakt en weer problemen krijgt. Overweeg eens of het niet verstandiger is hem op een andere school proberen te plaatsen binnen het speciaal onderwijs, zodat hij de aandacht krijgt die hij verdiend en op zijn eigen niveau kan werken, waar het pesten wel wordt aangepakt en de communicatie tussen ouders en school goed is. Of laat je zoon nogmaals testen om tot een goede schoolkeuze te komen, zodat hij een goede kans krijgt in de toekomst.
Denk er eens over na en maak samen een keus die goed is voor jullie zoon.

Antwoorden (1)

Ouders kiezen de school - maar een school kan om diverse redenen inschrijving weigeren. Een van de belangrijkste weigergronden is inderdaad, dat een 'gewone' school kan weigeren ene kind in te schrijven dat een indicatie heeft voor speciaal onderwijs, vanuit de logica dat een gewone school normaal gesproken niet in staat zal zijn om de extra zorg te bieden die zo'n kind nodig heeft.