Wat doen de meeste mensen met met school/woonplaats?

Ik ben een havist, en ben (als alles goed gaat natuurlijk ;) ) klaar met de havo op mijn 16e. In de zomervakantie ben ik jarig, dus in het nieuwe schooljaar ben ik 17. Maar hoe zit dat eigenlijk met je studie? Naar mijn weten eisen de meeste studentenwoningen een minimumleeftijd van 18 jaar. Hoe doen de meeste havo-ers dit dan? Ik woon in het noorden, en stel ik doe ik Zwolle een studie, is het dan gebruikelijk om steeds met het openbaar vervoer te gaan? Misschien een domme vraag, maar ik vraag het me gewoon af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (10)

Er zijn waarscheinlijk appartementen bij de school, die ze openstellen voor leerlingen die ver weg wonen. Je zou eigenlijk even moeten informeren bij je nieuwe school. Want waarscheinlijk hebben zij wel wat appartementjes, of jongeren woningen in de buurt van school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige gaan lopend andere met de fiets of de brommer of met de auto of met ov. Dat mag je helemaal zelf weten. Je kan zelf denk ik wel bepalen wat het beste voor jouw is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, heel veel studenten gaan met het openbaar vervoer.
Daartoe is de OV studentenkaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je graag het huis uit wilt kun je ook zoeken naar een kamer. Daar is op zich geen minimumleeftijd van 18 jaar voor. Het zal wel een heel gezoek worden, want ook de kamers liggen niet voor het oprapen.

Verder sluit ik mij bij bovenstaand antwoord aan: Een OV pas aanschaffen zoals de meeste studenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een goede vraag om bij je aanmelding bij de nieuwe Hoge School of HBO of wat je ook wilt gaan doen, te vragen.
Je bent vast niet de eerste die met 17 jaar wil doorstuderen.
Daar hoor je dan wat het beste is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was ook 17 toen ik begon met het hbo (in Zwolle) en net zoals de meesten in mijn jaar heb ik het eerste jaar met mijn ov gereist. Daarna ben ik op kamers gegaan. Dit gebeurd vaker omdat het eerste jaar behoorlijk wennen is, daarnaast kun je je dan meer focussen op school en je propedeuse halen. Eenmaal op kamers dan krijgt je studie toch een wat lagere prioriteit (lees: veel stappen, weinig studeren). In Zwolle gaan er trouwens veel minder mensen op kamers dan in Utrecht e.d. Dat komt omdat het toch niet zo'n grote studentenstad is denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou sowieso eerst met het OV heen-en weer reizen. Het eerste jaar studeren is een hele verandering en je kunt je beter het eerste jaar richten op het halen van je propedeuse. Ondertussen zou je kunnen rondvragen hoe klasgenoten dit doen, netwerken om in contact te komen met iemand die een kamer voor je heeft, of zelf op internet rond zoeken.
De uitval van zo'n eerste jaar is enorm groot. Stel dat je veel geld in een woning stopt en je bent er na 3 maand achter dat dit niet de juiste opleiding voor jou is? Misschien wil je dan wel naar een andere hogeschool, who knows. Ik zal als ik jou was eerst willen zorgen dat alles goed loopt en me daarna vestigen in de stad (als je het met het OV niet te doen vind).
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het precies werkt weet ik helaas niet, wel wil ik je zeggen dat DOMME VRAGEN NIET bestaan, dus jij stelt geen domme vraag.,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17 is wel jong, maar de een is op die leeftijd nog te jong om zelfstandig te wonen, de ander kan er al bèst aan toe zijn.
Wel kan het belangrijk zijn al aan de buitenschoolse activiteiten deel te nemen. - als dat jou niet tè veel van je studie afleidt.
De vele uren die je in een trein verspilt vind ik verloren - je studeert minder effectief in de trein dan zelfs in een klein hok (kamer). Ik spreek dan nog niet over alle vertragingen e.d.
Maar leg je oor te luisteren bij mensen die jou goed kennen. Leraren, (groot)ouders, vrienden van jouw ouders, buren, enz. Ouders willen wel eens tè beschermend zijn, maar ze bedoelen het (bijna) altijd wel goed. Vandaar: luister ook naar anderen.
En hoe krijg je het thuis? Zal steeds vaker jouw roep om onafhankelijkheid worden gerespecteerd. Krijg je de ruimte thuis? En: kan jij die verantwoordelijkheid wel aan?
Luister - en weeg - alle argumenten die je krijgt.
Ik wens je daarbij veel wijsheid toe: van jou zelf èn van jouw adviseurs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe zelf dit jaar eindexamen havo en ben 16 jaar. Als ik volgend jaar HBO ga doen ga ik met het OV. Naar mijn weten is er geen minimum leeftijd voor een studentenkamer, maar het zou kunnen dat het wel zo is.. OV is voor mij in elk geval een prima oplossing, en naar Zwolle zijn goeie treinverbindingen!