ik heb een strafblad, door noodweer, maar zou graag willen werken in de beveileging of bij defentie, is dit dan mogelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K
paulus811
6 jaar geleden
Door noodweer krijg je geen strafblad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt paulus811.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo zit het:
Zo zit het: als de school de assistentenopleiding niet aanbiedt gelden er geen toelatingseisen voor de basisberoepsopleiding (niv.2)
Is de ass-opleiding er wel dan mag je voor de opleiding beveiliger niveau2 geen strafblad hebben en moet er een VOG worden overgelegd.
https://www.rockopnh.nl/mbo-entree/veiligheid-en-sport/veiligheidsacademie/beveiliger
https://www.mbostart.nl/mboonderwijs/particulierebeveiliging2/ Hoe vraag je een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan en wanneer krijg je (g)een Vog.
https://www.justis.nl/producten/vog/faq/faq-over-vog-np/ De screening komt pas ná het afronden van de opleiding bij het solliciteren naar de baan van beveiliger. Afhankelijk van de opleiding en baan dient men in het bezit te zijn van een pas (er zijn er in alle kleuren van de regenboog). De passen worden toegekend (of geweigerd) via de procedure aanvraag toestemming korpschef Het is een legitimatiebewijs - kosten € 600,--) Logisch dat er dan geen VOG meer gevraagd wordt. Zo geldverslindend dubbelop werkt de wetgever nou ook weer niet. http://wetten.overheid.nl/BWBR0010256/2016-10-01#Paragraaf12_Artikel24
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-9654.html

Antwoorden (3)

Voor defensie hangt het af van het gepleegde delict, zie https://werkenbijdefensie.nl/veelgestelde-vragen/overzicht?term=Strafblad

Voor een.opleiding tot particuliere beveiliger heb je bijna altijd een VOG nodig. De kans dat je deze krijgt bij een veroordeling is nihil.

Bij de opleiding tot een "gewone" beveiliger, moet je door een "screening". Deze is nog strenger dan de opleiding tot particuliere bevveiliger. Een eis hiervan is dat je de afgelopen 8 jaar niet veroordeelt bent voor een misdrijf.

Echter, je zegt door noodweer. Ben je veroordeeld, vrijgesproken of ontslagen van rechtsvervolging?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
Je kunt alleen geen VOG krijgen in de gemeente waarin de veroordeling was.
Een workaround is verhuizen naar een andere gemeente, en daar de VOG aanvragen. Dan krijg je het namelijk wel.
Beetje vreemd, maar zo is het met de gemeente geregeld. Voor de beveiliging werkt dit meestal niet, want zij werken vaak met een ander systeem, de landelijke politie database.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor veel functies bij defensie heb je geen VOG maar een VGB nodig. Dat is een nog strengere screening voor vertrouwensfuncties. Zoals bij defensie, douane en overheid.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Beveiliging is geen VOG 100%.
Dat is een screening van de politie. En soms object gebonden ook nog andere screenings. Ik heb net 35 kantjes zitten invullen voor een AIVD A screening.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
@4pokes500 Deze informatie: Voor een.opleiding tot particuliere beveiliger heb je bijna altijd een VOG nodig. De kans dat je deze krijgt bij een veroordeling is nihil. Bij de opleiding tot een "gewone" beveiliger, moet je door een "screening". Deze is nog strenger dan de opleiding tot particuliere bevveiliger. Een eis hiervan is dat je de afgelopen 8 jaar niet veroordeelt bent voor een misdrijf. Waar heb je dat vandaan? Want dat is niet juist. Voor zowel de opleiding als een baan in de particuliere beveiliging is nooit een VOG nodig. Altijd een screening door de politie. Zonder die screening, geen grijze pas. En zonder grijze pas mag je niet werken als beveiliger ook niet tijdens de opleiding.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb gekeken op de eisen voor de opleiding mbo tot beveiliger (2). Bij de 2 mbo-sites waar ik heb gekeken, staat als toelatingseis dat een VOG aangevraagd moet worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.rockopnh.nl/mbo-entree/veiligheid-en-sport/veiligheidsacademie/beveiliger de screening komt pas als men gaat solliciteren, niet voor of tijdens de opleiding.
Als het echt noodweer was zou je daar niet voor veroordeeld mogen zijn. Het gaat dan om legitieme zelfverdediging en is een algemene strafuitsluitingsgrond. In dat geval zou het geen bezwaar moeten zijn om een VOG te krijgen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodweer_(juridisch)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Strafblad#Verklaring_omtrent_het_gedrag
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat gaat dus in dit geval niet op. Vragensteller zegt een strafblad te hebben.
Voor defensie en de beveiliging zou het gewoon kunnen dat je dit werk mag doen.

Je hoeft geen VOG (verklaring omtrent gedrag) te overleggen. Deze worden in deze beroepen niet gebruikt.

Defensie weet ik niet zo heel veel van. Maar ik zit zelf in de beveiliging. En daar weet ik het dus wel van.

Om als beveiliger te werken moet je de opleiding tot beveiliger doen. Dit is een MBO 2 opleiding. Deze kan je via een ROC of andere opleidingsinstituten doen. (Let op dat ze zijn aangesloten bij de SVPB, zijn ze dat niet, is het GEEN echte opleiding en mag je NIET met het behaalde diploma werken)

Soms kun je via een beveiligingsbedrijf het diploma halen. Je gaat dan werken als "aspirant beveiliger" en haalt je diploma 'on the job'

Voor beide opleidingen moet je een verklaring invullen waarbij je de politie toestemming geeft om je antecedenten na te gaan. Vul deze ALTIJD naar waarheid in. Doe je dat niet...komen ze altijd achter en dan krijg je GEEN toestemming.

Zolang jij eerlijk bent heb je maar zo een kans dat je alsnog "goedgekeurd" wordt en een grijze pas krijgt. Dan mag je gewoon werken in de beveiliging of opgeleid worden tot beveiliger.

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry. Wat de grijze pas tijdens de opleiding betreft had ik het mis. Dit is inderdaad in 2014 veranderd. Dat is de groene pas geworden....waar overigens nog steeds een screening voor plaats vindt. En toestemming van de korpschef voor gegeven moet worden.

Joan geeft aan dat er inderdaad bij sommige opleidingsinstituten om een VOG gevraagd wordt. Echter als je kijkt bij bijvoorbeeld ROC midden Nederland of Guard Academy zul je zien dat zij daar NIET om vragen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De VOG wordt sinds 2014 (?) geëist voor het volgende van de opleiding Beveiliger Niveau2.
Na afronding en sollicitatie volgt er een screening (alleen na goedvinden van de sollicitant - hij zal wel moeten)..