wat gebeurt er als je niet op je werk komt opdagen?

ik ben 16 en werk in een supermarkt. ik heb me op tijd afgemeld voor de vakantie maar ik ben afgewezen. ik kan in de vakantie echt niet werken. ik probeer met mijn baas te praten, maar het wordt altijd uitgesteld. ik vroeg me daarom wat er zou gebeuren als ik niet kom opdagen. voor het geval dat het echt niet lukt. het liefst doe ik het natuurlijk op een andere manier.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
ronron1212
6 jaar geleden
Krijg je ontslag
dudemeister
6 jaar geleden
Waarom is je aanvraag afgewezen als je aangaf dat je op vakantie wilt die periode.
Je kunt voor die tijd opzeggen want er zijn genoeg andere supermarkten natuurlijk.
Ff vraag gewoon aan de planner wat de gevolgen zijn al je niet komt.
Probeer een collega anders te vragen in te vallen.

Antwoorden (2)

Als je niet op komt dagen, zal je werkgever dat waarschijnlijk als werkweigering zien, en dat kan reden zijn voor ontslag. Kaart de kwestie nogmaals bij je werkgever aan. Maak vooral duidelijk waarom je echt niet kunt werken in de betreffende periode (ik ga er dan van uit dat je inderdaad een goede reden hebt) en dring aan op een tijdig en duidelijk antwoord. Misschien kun je ook nog met collega's overleggen of zij kunnen werken in de periode dat jij vrij wilt nemen.
Het is nu eenmaal in elk bedrijf zo dat er een bepaalde minimumbezetting moet zijn om het bedrijf draaiende te houden, dus een werkgever kan onmogelijk zomaar iedereen verlof geven die daar om vraagt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Officieel is het zo dat je baas je geen vakantie mag weigeren tenzij de bedrijfsvoering het noodzakelijk maakt dat jij komt werken. Heeft hij dat niet gezegd of zelfs helemaal niets gezegd, dan mag je dus in principe op vakantie.

Beter is het om de vakbond in de arm te nemen of een rechtswinkel. Zij weten het beter dan ik en hebben bijv. voorbeeldbrieven die je aan je baas kunt sturen zodat hij op tijd duidelijkheid verschaft.

Ik kan me voorstellen dat jou baas graag wil dat je met kerst en oud en nieuw werkt, die noodzaak voor de bedrijfsvoering is dan snel aangetoond. Dan ben jij de sjors als je wegblijft. Ook al kun je echt niet (wat niet bestaat) dan nog trek je aan het kortste eind. Je kunt idd niet verwachten dat je in de absoluut meest megadrukke tijd voor een supermarkt zomaar vakantie kunt krijgen.