Hoe kom ik aan het woord tijdens een vergadering?

Tijdens vergaderen wil ik soms reageren op een standpunt of mening en merk dat ik daar erg veel moeite mee heb. Ik zie dat sommige vergaderleden andere onderbreken door hun mening tussen te proppen of misschien juist het moment pakken om het woord over te nemen. Ik vind het lastig om tussen te komen, omdat ik een ander graag wil laten uitpraten. Het gevolg is dat ik mij hierdoor achtergesteld voel op dat moment.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
erotisi
6 jaar geleden
je hand opsteken misschien en als dat niet helpt eventjes gaan staan, zo trek je de aandacht even naar jou
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klinkt als een slecht geleide vergadering ;-)
Een beetje voorzitter pikt dit op en zal jou vragen om je reactie of menig. Maar je zal zelf toch echt iets doortastender moeten zijn. Vaak werkt het iets beter als je even het woord vraagt (b.v. door te beginnen met "Ik wil hier even op reageren" of, "Mag ik even wat zeggen" oid) en tegelijkertijd de voorzitter aankijkt Hiermee beïnvloed je vooral het proces van vergaderen en dat werkt meestal beter dan alleen inhoudelijk er tussendoor proberen te komen. (Onbewust) voelt men dan toch beter aan dat jij "echt" iets wilt zeggen, en zal een voorzitter wil hij ook door de anderen serieus genomen worden toch iets met jouw signaal moeten doen, en heb je dus een soort medestander (op procesniveau). Dat wil niet zeggen dat het je gelijk lukt, maar succes met proberen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ihave heb de tip gebruikt en het werkt. Voel mij ook professioneel handelen en zie dit terug van collega's. Dank!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed om te horen dat het gelukt is.

Antwoorden (1)

Je gevoel zegt dat je je achtergesteld voelt op dat moment, maar dat is iets anders, want je doet het zelf. :)

Antwoord:
Aan het woord komen: keurig afwachten helpt niet, weet je inmiddels, dus ()gewoon beginnen te praten, ()je vraag stellen of ()antwoord geven of ()iemand ergens op attent maken.
---------------------------------------------------------------

Het is soms moeilijk wanneer je niet zo bent om iemand in de rede te vallen. Het woord nemen of gewoon onbeleefd er doorheen te praten, de een zegt het zus en de ander zo.
Het kan aan je opvoeding liggen, iemand netjes uit laten praten, en nu wil je het anders doen eigenlijk.
Je moet kiezen, kunt niet op twee gedachten blijven hinken en dan ook nog zeggen dat je je achtergesteld voelt op dat moment, dat is niet zo... want je doet het zelf.

Als je dit echt wilt, zul je moeten oefenen en je ertoe zetten. Niet iedereen kan dit, Nourdin!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je moet ook niet bang zijn om evt onbeleefd te zijn. Andere mensen doen het blijkbaar ook tijdens de vergadering. Ik zat laatste een opname van een focusgroep (een soort van interview met meerdere personrn) die ik had afgenomen te beluisteren. De mensen die daar aan deel name zijn aardig beleefd en geloven ook in iemand laten uitpraten. Maar propte hun mening er ook vaak tussen ook al bleek hij achteraf toch niet nuttige. Voor de meeste vergadering en groepsgesprekken Is dit heel normaal. Als je merkt dan mensen over je heen praten probeer dan harder te praten dat helpt vaak