Mogen je overuren verrekend worden met standbydienst?

Mag een werkgever je overuren inpikken in de uren dat hij besluit om je op standby te zetten? Dus je hoort de dag van tevoren dat je op standby staat volgende dag, elk uur dat je thuis zit kost het een overuur wat je inlevert. Betreft koerierdienst.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij mijn vader hebben ze ongevraagd iets veranderd in zijn cao. Zijn baas mag nu zijn overuren inpikken en het hem verplicht om laten nemen wanneer de baas dat uit komt. Dat is dus altijd in de winter als er buiten niks gedaan kan worden en hij zelf geen vrij wil. De vakbond is hier mee akkoord gegaan. Had nooit verwacht dat zo iets zou mogen dus ik zou hier ook niet raar van staan te kijken :S

Antwoorden (2)

Nee. Overuren zijn uren buiten het dienstrooster en die mogen niet ongevraagd verrekend worden met wachturen/stanby-uren. Er kan in de arbeidsovereenkomst worden opgenomen dat overuren worden omgezet naar tijd voor tijd uren, waarbij je voor 1 overuur bijv. 1,25 uur tijd voor tijd krijgt. Ook wordt wel eens afgesproken dat de uren één op één verrekend worden, en dat dan de overurentoeslag uitbetaald wordt.
Er zijn dus verschillende constructies mogelijk.
6 jaar geleden
Ja. Zowel meeruren als overuren worden in principe vergoed in vrije tijd. In drukke perioden wordt meer gewerkt (rekeninghoudend met de Arbeidstijdenwet) en in minder drukke tijden neem je de gemaakt overuren op in vrije tijd. Het kan zijn dat je in die vrije uren alsnog moet werken als het druk wordt (maar dan kost het ook geen overuren).

Om het precies te weten is het van belang te kijken naar je arbeidscontract (soort en inhoud), de voor jouw contractsoort relevante wetgeving en natuurlijk de geldende CAO.