Is Mark Rutte bevoegd om Nederlands te geven?

Op het cv van Mark Rutte is vermeld dat hij 8 jaar geschiedenis gestudeerd heeft aan de Rijksuniversiteit Leiden en dat één van zijn nevenfuncties het doceren van Nederlands en maatschappijleer op een vmbo-school in Den Haag is sinds september 2008. Rutte heeft geen onderwijsbevoegdheid voor geschiedenis en werkt daarom samen met een 'echte' docent maatschappijleer voor zijn wekelijkse lessen. De combinatie geschiedenis en maatschappijleer is nog te begrijpen, maar hoezo mag hij Nederlands geven? Kun je wekelijks gastdocent zijn, terwijl voor een zij-instromer die wil gaan werken als docent (Nederlands) zeer zware eisen gelden?

Cv Rutte: www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/mark-rutte/cv

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.3K
Inekez1
6 jaar geleden
Welke 'zeer zware eisen' bedoel je voor een zij-instromer? - een afgeronde hbo- of wo-opleiding;
- voor het onderwijs voldoende maatschappelijke ervaring en beroepservaring;
- een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Ik denk dat Mark Rutte met gemak aan bovenstaande eisen voldoet. Daarnaast geldt voor zij-instromers dat ze wel enige geschiktheid als docent moeten hebben. Als je geen contact kunt maken met leerlingen, ben je niet geschikt als docent. Ik acht Rutte wel in staat tot enige vorm van communicatie met middelbare school leerlingen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-in-het-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-word-ik-zijinstromer-in-het-onderwijs

Antwoorden (1)

In de link staat dat een van zijn nevenfuncties GASTdocent is. Aan een gastdocent worden geen didactische bekwaamheidseisen gesteld, iedereen kan gastdocent zijn mits men onder begeleiding van een bevoegd docent werkt. Een gastdocent wordt puur op grond van expertise ingezet, niet op grond van didactsiche bekwaamheid.
Concreet: Nee, Mark Rutte is niet bevoegd om Nederlands te geven, maar als gastdocent mag hij dat wel. Hoe vaak hij dat mag doen, is aan de betreffende school om te bepalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik betwijfel overigens of Rutte echt wekelijks les geeft (zie dat ook niet in de link terug). Bij het opleidingsinstituut waarik zelf werk, gebruiken we ook veel gastdocenten, maar dat zijn vaak maar eenmalige lessen in het kader van een bepaald thema, end an meestal ook nog maar voor een paaruurtjes en niet een hele dag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Als hij wel wekelijks lesgeeft, is het nog niet zo dat dat altijd aan dezelfde klas is.
Het vak Nederlands omvat veel meer dan alleen de grammaticale taalregels. Leren discussiëren, debatteren, een betoog schrijven, maar ook leren om zaken kernachtig te formuleren en samenvatten zijn onderdeel van het van Nederlands. Een goede politicus heeft daar veel ervaring mee en kan dat wellicht beter (of inspirerender met real-life voorbeelden) overbrengen dan een 'gewone' docent Nederlands.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Hoorde in een radio-uitzending dat hij nog les zou geven.
Volgens de site van de rijksoverheid (quote) heeft een gastdocent belangrijke kennis uit de samenleving of het bedrijfsleven. Mensen met kennis van een vak kunnen een beperkt aantal uren lesgeven als gastdocent. Hiervoor is geen onderwijsbevoegdheid nodig. De gastdocent valt onder de verantwoordelijkheid van een bevoegde leraar. Een gastdocent mag maximaal 160 uur per schooljaar les geven. Oftewel gemiddeld 4 uur per week. In het havo/vwo geven gastdocenten les in het vrije deel. Hier gelden strenge voorwaarden voor.
Daar maak ik uit op dat hij zich geen gastdocent Nederlands mag noemen, omdat Nederlands niet zijn expertise is, zoals een Neerlandicus, journalist, (tekst)schrijver, tolk, etc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
vrouwe, zie reactie van Inekez1. Debatteren, formuleren e.d. zijn ook vaardigheden op gebied van Nederlands, waar Rutte wel degelijk expertise heeft.